Ofrivillig detox

Med en detox rensar du ut det gamla och ger kroppen en nystart går det att läsa på Anna Skippers hemsida.
Jo så är det ju och jag tror visst att det kan vara bra att rensa ut och avgifta kroppen ibland. Alltså att fasta. Men att göra det ofrivilligt är inte lika kul och sätter käppar i livshjulet. Men kanske det är kroppens sätt att säga att nu ska du ta det lugnt några dagar. 
Jag mådde gungigt i måndags och trodde knappt att jag skulle orka dagen ut, men det gick. Väl hemma öste kroppen ut allt den inte ville ha och stora tröttheten kom. Nu två dygn senare kan jag sitta uppe och har fått i mig te som faktiskt smakade bra. Så det blev en minidetox av det hela. Det må vara lite positivt men det är inte lika positivt för plånboken. Grrrrrr
Detoxmaten enligt Anna Skippers sida är inte så dum. Grönsaksjuicer, teer, soppor och sallader under några dagar då och då. Allt för att kroppen ska rensa ut gifter och komma i balans igen. Låter väldigt likt 5:2 dieten som varvar flytande dagar med vanliga kostdagar. Ja, dessa dieter! Jag föredrar att äta det jag tycker om men kanske se upp med stress och sådant som finns på jobbet. ( Hur man nu gör det? )
 
På tal om fasta och vätskor har jag placerat en glaskaraff med en tappkran på min önskelista. Stötte på en sådan förra sommaren då vi var på Statarmuseet i Torup utanför Malmö. Nu har de börjat dyka upp i en mängd olika modeller i heminredningsbutikerna. Vill ha, vill ha!
 
Den här finns hos Clas Ohlson och kostar 199 kr.
 
 
 
 
 

Frukt och grönt

500 gram frukt och grönt är en rekommendation som står sig ännu. Det betyder en mängd som motsvarar vad som får plats i en vuxen persons kupade handflator eller 4-5 frukter och grönsaker per dag. 
Ett sätt att lära ut det här till barn i hemkunskapen ( som är det jag jobbar med ) är att tipsa om att ha med färger från frukt och grönt på tallriken varje dag. Minst två färger per måltid och helst fem färger på en dag. Sedan är det ju bara att hoppas att den som gör inköpen i barnens familj ger dem möjligheten att uppfylla möjligheten att äta färgrikt.
Jag kommer ihåg när jag själv var liten och det serverades grönsaker till maten, då var det mest uppvärmda kokta legymer från konserver. Färska tomater, gurka och sallad fanns bara att tillgå när det var säsong för detta. Tänk vilka möjligheter det finns idag!
 
 
Kivik har en ny god juice med äpplen, rödbetor och svarta vinbär.
Rekommenderas!
 
Bilderna ger ett tips på gult och rött som fanns till vår frukost igår. En gröt gjord på fyra sorters gryn koktes med ett äpple i bitar. Perfekt smakhöjande och gott blev det. Rårörda lingon behövs inte nödvändigtvis men är ju bara så perfekt på gröten! I glaset finns den underbart goda röda drycken från Kiviks musteri. Detta tillsammans med lite annan frukostmat var en bra start på dagen speciellt när det var uteiträdgårdenjobbarväder.
 
Pasta med gröna ärter och klippt gräslök.
Quorngryta med mozzarella, tomater, champinjoner, majs och mixsallad.
Kyckling passar lika bra om man hellre vill ha det.
 
En måltid utan grönsaker känns tom.
Tycker jag!
 
Vi äter med ögonen innan vi stoppar in maten i munnen och de fina färgerna som frukt och grönt har signalerar på något sätt näring och hälsa för oss. Det är inte bara gott utan man får olika vitaminer, mineraler och antioxidanter på köpet. Fast allt det där kan du förmodligen redan, eller hur?
 


Slutligen välkomnar jag nu våren och så småningom sommaren då vi kan odla, skörda eller köpa allt det goda som sätter färg på måltiderna. Närodlat och ekologiskt i första hand då förstås. 😉
 

Pasta med tre sorters ost


Middag hos sonen idag. Vi satte oss ner vid bordet och njöt av den mycket goda maten som idag var en pastarätt med tre olika sorters ost. Han hade kokt pasta som blandats i en fetaostsås med soltorkade tomater. Till detta fick vi stekt halloumi och vitlöksbröd. På toppen av allt det goda ströddes pinjenötter och Grana Padano, som är en parmesanliknande ost.


Det är så lyxigt att bli bjuden på mat och bara sätta sig ner och att sedan slippa disken gör det ännu bättre. När vi kom hem fick vi matleverans från Linas matkasse som ligger till grund för den kommande veckans måltider. In med alla livsmedlen i skåpen och sedan en kvällspromenad som fick bli en skön avslutning på den här helgen. 

Matsedel vecka 16, 2015

Måndag: Linscurry, citrusstekt zucchini
Tisdag:  Quornpyttipanna, ägg och rödbetor
Onsdag: Broccolipasta med hasselnötter och ädelost
Torsdag: Bönsoppa, majssallad och tunnbrödssticks
Fredag:  Quornpasta med mozzarella och tomat
Lördag: Blomkålsris, tomat/ ostgratinerade quornfiléer
Söndag:  Squashgratäng med nötbullar

Visa fler inlägg