Kalendern 2021 - lucka 9

 
 
 
 
Anna är dagen då lutfisken ska läggas i blöt
men även dagen för pepparkakan som är kryddig och söt.
En Anna gifter sig med Jöns Bölja.
Hennes liv går här att till viss del följa.
Avslutningsvis ett recept som till julkaffet kan passa
se nu till att alla kryddorna skaffa.
 
Idag har Anna namnsdag och därför låter jag sagofigurerna Lilla Anna och Långa Farbrorn få representera det men jag har även med en anmoder som föddes i slutet på 1400-talet.
 
Annadagen betyder något speciellt för mig. Inte för att jag heter det utan för att min kära farmor ibland sände ett namnsdagskort till mig på den dagen när jag var liten. Inget av mina båda namn fanns med bland årets namnsdagar och då mitt namn Annica ändå liknade Anna och har en del historik tillsammans tyckte farmor att det fick bli min dag också den 9 december. Farmor dog 1974 men 1972 hade vi i Sverige börjat en ny namnlista och det gjorde att vi nu började ha flera namn per dag. Mitt namn fanns då med den 21 april.
Min ena dotter heter Anna men inte som tilltalsnamn, så hon får en hälsning idag. 300 330 kvinnor i Sverige heter Anna i förnamn. Av dessa har 97 287 Anna som tilltalsnamn. Snittåldern är 47.3 år. 31 män heter Anna i förnamn.
 
 
Torrfisk är den äldsta formen av konservering för fisk som man känner till. Vikingarna kunde tack vare denna teknik hålla sig mätta på sina långa resor ut i världen. Fisken kan tuggas på som den är men den speciella fisk som enligt tradition ska ätas till julen läggs  i blöt ett par veckor före jul på Annadagen. Fisken får då ligga lut, en blandning av kalk, soda och vatten i ca 4-6 dagar. Därefter i många vattenbad igen så att luten lakas ut. Resultatet är en fast och fin fisk. Läs mer här.
 
Sedan den 9 december 1996 är Annadagen också pepparkakans dag. Pepparkakorna ansågs förr ha en lugnande inverkan och lindra matsmältningsbesvär. Recept på pepparkakor finns i svenska kokböcker från 1700-talet. Under 1800-talet blev kakan förknippad med julen. På 1400-talet användes peppar som en ingrediens men inte numera.
den 4:e luckan här i kalendern handlade om Katarina Mazetti och jag lämnade ett bra recept på pepparkakor. Testa gärna det och jag lovar att du inte blir besviken. Eller varför inte baka Ronneby pepparkakor?
 
Peppar i pepparkakorna användes alltså på 1400-talet. Då passar det bra att nu presentera en anmoder till mig på min farmors mors sida. som levde på den tiden.
Släktvapnet tillhör den adliga släkten Store nr 79
 
Släkten Store var en gammal frälsesläkt som ursprungligen bestod av flera olika ätter. 1625 introducerades släkten /ätten på Riddarhuset i Stockholm. Frälse syftade på att man hade ett privilegium som en gång gav upphov till adeln som en särskild samhällsklass. Frälsepersoner lovade att fullgöra vapentjänst och fick i gengäld frihet (= frälse) från att erlägga skatt. 
 
Från släkten Store vill jag idag lyfta fram en kvinna som hette Anna Tordsdotter Store (1487 - 1566). Hon föddes i Ambjörnarp, Tranemo i Västra Götaland. Hennes far var en hövitsman som hette Tord Björnsson (1458 - 1508). Hans förnamn blev hennes efternamn, det var så man byggde namn under långa tider i Sverige. Store däremot var släktnamnet från faderns sida. Fadern Tord satt i Kinds häradsting och sas vara välboren vilket betydde att han var av en bra börd. Hans titel hövitsman betydde att han var en militär befallningsman.
Tords dotter Anna Tordsdotter gifter sig med häradshövdingen Jöns Larsson Bölja af Västbo (1481 - 1540) och de hamnar så småningom i  Eskilstorp väster om Värnamo. (Bredaryd)  Detta var under Gustav Vasas tid. Vid giftermålet ger Jöns en morgongåva till sin hustru Anna. Det är sätesgården Järanäs i Unnaryd som ligger knappt fem mil söderut vid sjön Bolmen om man utgår från Eskilstorp. Denna blev hennes änkesäte efter maken Jöns Böljas död ca 1540. Annas Tordsdotter Store dog ca 1566. Enligt en frälselängd från den tiden ägde Anna Tordsdotter Store förutom sätesgården inte mindre än 16 1/2 underlydande hemman, samtliga belägna i Västbo härad.
 
 
 
 
 
 
Dagens recept
 
En variant av pepparkakor är de från Ronneby som innehåller kaffe istället för vatten, Pottaska användes förr i recept och det fick man fram genom förbränning av ved från lövträd till aska. Askan urlakades och då fick man kaliumkarbonat. Idag använder man bikarbonat.
 
Ronneby pepparkakor
ugnen 200 grader
   
2 dl ljus sirap
1 dl starkt kaffe
4 tsk malen kanel
1.5 msk malen ingefära
1.5 msk malen kryddnejlika
300 g smör
1 st citron, rivet skal
900 g vetemjöl
1 msk bikarbonat
  • Blanda socker, sirap, kryddor och kaffe i en kastrull och koka upp.
  • Slå den heta blandningen över smöret i en stor bunke.
  • Rör till smöret smält och fortsätt röra då och då tills smeten är avsvalnad och krämig.
  • Tillsätt det rivna citronskalet.
  • Blanda mjöl och bikarbonat och tillsätt smeten.

Arbeta ihop till en deg och och knåda den smidig på mjölat bakbord.
Vira in i plastfolie och låt vila i kylen tills nästa dag, gärna längre. Sedan återstår utbakning och gräddning.

Kavla ut degen och stansa ut kakor i önskade former.
Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i 8-10 minuter.

Här finns mer recept på pepparkakor på Nordiska museets webbsida.

 
 
 

Kommentera inlägget här :