Kalendern 2021 - lucka 4

 
På bilden en flottist,Vera var modist och Katarina journalist.
De tillhör samma släkt, så är det visst.
Delar på DNA från anornas blod
som gjort dem unika på denna jord.
Nu blir det glögg och pepparkaka
för att på detta blicka tillbaka
 
 
 
 
Första bilden ovan är på min mamma i mitten på 1930-talet. Hon står utanför sina morföräldrars hus på Flensburgsgatan i Ronneby och det är mitten på 1930-talet. Morföräldrarna blev hennes vårdnadshavare när båda föräldrarna dött i Tbc. Först dog hennen pappa och sedan mamman och då var deras dotter inte ens 7 år fyllda.
Nästa bild visar en dragspelande författare vid namn Katarina Mazetti. Hon är en syssling till mamma på min morfars sida. Bilden togs i november 2013 när jag och min kära sambo besökte en kulturell afton i Malmö där Katarina Mazetti läste ur sin då nya bok (nedan) och spelade för oss åhörare.
 
 
Där var också två andra författare som gjorde samma om sina böcker. Mazetti - Liljegren - Törnlund. En trevlig kväll med förfriskningar, såväl ätbara som njutbara. Lokalen var Poeten på hörnet här i Malmö. Efter den kulturella timmen eller två gick jag fram och fick en bok dedikerad till min mamma. Tyvärr hade Katarina inte tid att prata mer än så. Boken fick mamma sedan när hon fyllde 80 år och nu finns den i min bokhylla.
Mamma Mona (1933 - 2017) var alltid så stolt när hon pratade om sin syssling Katarina och jag är säker på att hon namngav sin yngsta dotter, min syster Catharina efter henne.
 
Nästa bild visar min morfar Tage Johansson (1908 - 1934) till höger med sina syskon samt föräldrarna John och Karolina längst fram. Bilden är från Nättraby utanför Karlskrona där de bodde.
 
 
En av John Heribert Johanssons (1872 - 1955) systrar hette Clara Ottilia och nedan syns en del av hennes släktträd. Claras dotter Vera Margit arbetade som modist medan hennes barnbarn Katarina först var journalist och lärare för att sedan bli författare. Eftersom Vera Margit var kusin till min morfar Tage Johanssonblev hennes dotter Katarina en syssling till min mamma. En sysslnig som hon alltid talade väl om och var stolt över. Katarina föddes i Stockholm men sin anknytning till framförallt Karlskrona berättar hon ofta om i olika sammnhang.
 
 
Katarina Mazetti har skrivit en mängd böcker där "Grabben i graven brevid" gjorde att hon slog igenom bland svenska folket. Hon har bl.a. skrivit första delen i en skönlitterär historisk serie som kallas "Släkten". Den första delen heter "Blandat blod " och utspelar sig på vikingatiden. Boken finns här i min skrivarstuga - förstås. Det har nu utkommit 11 böcker i serien där varje del skrivs av olika författare och nu är man framma på 1500-talet. Så historia är garanterat något vi har gemensamt Katarina Mazetti och jag. Jag läser om boken: 
"Blandat blod är en oförglömlig släktsaga om egensinnig kärlek och gåtfulla försvinnanden. Mustiga personskildringar av trollkunniga kvinnor och trotsiga trälar för läsaren tillbaka till en av de mest mytomspunna perioderna i svensk historia, vikingatiden."
 
 
 
Dagens recept
 
För någon dag sedan bakade jag pepparkakor och använde då en hemgjord deg. Pepparkakor är något som är lika gott när på året man äter dem men till jul säljs och bakas de som mest. Pepparkakor har fått sin egen temadag den 9 december och då återkommer jag med Ronneby pepparkakor. Dagens recept var ett helt annat och kommer här:
 
 
 
 
Pepparkakor
ca. 80 st. Ugnen 200 - 225 grader
 
Degen görs och får sedan vila i en plastpåse i 1-2 dygn innan den bakas ut till olika kakor. Det är lättast att kavla degen om den tagits ut från kylen en stund innan kavlingen börjar.
 
75 g margarin
½ dl ljus sirap
1 dl strösocker
2 tsk kanel
½ tsk mald kardemumma
½ tsk malda  kryddnejlikor
 1 krm ingefära
½ dl vatten
1 tsk bikarbonat
3 dl vetemjöl + lite till utbakningen
 
  • Smält margarinet med sirapen i en kastrull.
  • Tag bort kastrullen från plattan och blanda ner socker och alla kryddorna.
  • Häll i vattnet och rör om.
  • Blanda mjölet med bikarbonaten och rör ner det i smeten. Den ska vara ganska lös men kommer att svälla sedan.
  • Arbeta ihop degen med en sked.
Nu ska degen vila i kylen.
 
 
 
När det är dags att baka ut kakorna läggs de på bakplåtsklädda plåtar.
Beroende på hur tjocka kakorna är brukar det ta 4-6 min. i ugnen.
 
 
 
 
 
 
 


Taggar: Katarina Mazetti;