Påskhelgen 2014

Sommaren och värmen är här och jobben i trädgården har startat. Cyklarna är framtagna och bilen körs nercabbad. Vad kan vara mera njutningsfullt?
I påskas gjorde jag en roadtripp med T. och sonen till Märsta för att hälsa på äldsta dottern med familj. Resan gjordes med ett stopp i Värnamo för att fylla på näringsförrådet av mat och härliga kramar av barn och barnbarn.
När vi på Skärtorsdagens kväll anlände till målet hade vi avverkat cirka 60 mil genom sol och regn. Efter te med mackor var det skönt att sova.

Linnea är en pärla på att måla ägg.

Dagen efter var det resedags igen för T. och mig. Vi tog båten till Helsingfors. Utresan genom Stockholms skärgård var underbart vacker. Hela båtturen var bra med god mat, musik och shoppingmöjligheter. Några drycker köptes inte med hem då en Tysklandsresa för sådant är i antågande. Däremot följde ett antal Muminmuggar med hem. :)

En heldag blev det i Helsingfors där vi åkte en bussrundtur och besökte ett museum som hade en jubileumsföreställning för att hedra Tove Jansson som föddes för hundra år sedan. Att hon varit så mångsidig som konstnär hade jag ingen aning om utan det var mest hennes Muminfigurer som var bekanta. Hela utställningen var fantastisk och pågår över hela sommaren på konstmuseet Ateneum.

Lite bilder från vår dag i en vacker, ren och trevlig stad.

Sibeliusmonumentet

Senatstorget och Domkyrkan som byggdes 1820

Tempelplatsens kyrka som är insprängd i berget och har massor av kopparutsmyckningar.

Bästa resesällskapet!

Lite finsk mat blev det också i form av Karelska piroger, bakade av rågmjöl och serverade med äggsmör. Goda men lite väl feta för min smak med äggsmöret, men det ska jag modernisera när pirogerna bakas här hemma.

Påskdagen var vi åter i Sverige och for till Steninge slott, en härlig miljö att vistas i för att samla minnen och vila en stressig själ.