Påskledighet...........


Några lediga dagar innan påskhelgens reseäventyr till ett grannland i öster, började med ett glas skumpa. Okey då, mousserande vin om det ska vara rätt. 
Vad firade vi?
Att det var måndag. Att jag varit på en intervju för en karriärtjänst. Att sonen skrivit ett kontrakt på en bostad. Att sambon skaffat en efterlängtad amerikanare som han kan leka/meka med. 
Det finns alltid massor av anledningar för att dricka lite bubbel. Inte minst att kvällen kan bli lite fnittrigare. :)


Igår målade jag vår nya redskapsbod. Vädret inbjöd till utevistelse och därför blev det måleri. Vartefter jag höll på sjönk temperaturen och jag frös riktigt mycket mot slutet. Men skam den som ger sig. Idag skiner solen och det känns något varmare så det få bli en sista strykning innan inflyttningen i boden sker. Nästa projekt är att fixa miljön runtomkring den nya byggnaden. Kullersten är det tänkt till marken, husgrunder ska målas om, trappräcket vill ha en uppfräschning och allt annat som följer med. Den som inte har jobb, skaffar sig.

När det finns så mycket kul att ägna sig åt är det bra när middagen är av det snabba slaget. Igår blev det en pastarätt med svamp och parmesan. Mmmmm så gott!


Pasta med svamp, ärter, paprika och parmesan
4 portioner

4 portioner pasta
1 msk olja
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
250 g färsk svamp ( jag hade ostronskivling )
1 röd paprika
3 dl matlagningsgrädde
2 dl frysta gröna ärter
Salt
Peppar
1 msk oregano
1 dl riven parmesan

Gör så här:
1. Koka pastan enligt förpackningen.
2. Fräs hackad lök och vitlök i oljan i en stekgryta.
3. Tillsätt skivad svamp och paprika.
4. Rör ner grädden och koka upp.
5. Smaksätt med kryddorna och häll i ärterna så de får tina.
6. Låt koka upp igen och lägg i den avrunna pastan innan serveringen.
7. Servera med den rivna parmesanen.



Idag är det Dymmelonsdagen, en dag i den Stilla veckan enligt kristen tro. Den här dagen ska metallkläpparna i kyrkklockorna bytas ut mot dymblar som är träkläppar. Finare och mjukare ljud för öron som vill ha tyst omkring sig.
Jag är inte troende utan beger mig istället iväg på en skärtorsdagsfärd i morgon. Färden går österut, som jag skrev tidigare. Klädsel svart med färgglatt huckle. Katten följer med och vi ersätter kvasten med ett modernare fartåk. Kaffekitteln har fått en ny konkurrent i en kapselmaskin. Moderna häxor gillar latte.

På bilden är jag häxan till vänster och året är 1964.




Taggar: påskhäxa pasta med ärter och parmesan;

Kommentera inlägget här :