Ibland är det enkla gott nog

Varning,
här kommer matsnack och ännu mera matsnack!
 
Dagens middag var snabb, lättlagad och god. Precis så som man vill ha det ibland när det börjar kurra i magen och suget kommer efter energi. Då det gäller att stå emot den där påskchokladen som ligger i skåpet och trycker.
Ja, du läser rätt - påskgodis, äckligt sött chokladgodis. Men låt gå för den här gången när Ica låter sina stamkunder hämta ett helt kilo godis, utan kostnad. Så gärna jag hade velat ha ett kilo frukt istället! Nu finns det ju ändå frukt här i huset så det är inga fara.
Oj, nu spårar jag nästan ur, middagen var det.
 
 
Spagetti i en kastrull och en god sås i en annan och hungern var snart ett minne blott. Middagen behöver inte vara svårare men en del små knep kan ändå höja maten till nåt spännande. Jag fräste lök. tärnad potabello  och quornfärs i en panna. Hällde över krossade tomater och kokte upp. Kryddade sedan med tomatpuré, salt, peppar, kanel och spiskummin. Rätten serverades med riven parmesan på toppen. Så gott!
 
Veckan har bjudit på tre dagar med råvaror och recept från Linas matkasse och de fick blandat mottagande av mig/oss.
 
Betyg 3
 
Först ut var en vegetarisk burgare med sötpotatisklyftor. Sojabönsbiff, stekt portabelloskiva, dressing och grönsaker. Limedressingen var riktigt god men resten ganska medelmåttigt och jag är ingen älskare av svampigt hamburgerbröd så det blev bara en trea i betyg av mig.
 
Betyg 4
 
Nästa rätt blev en grönsaksmoussaka med många smaker och en fantastiskt god sallad med svarta bönor, stjälkselleri, tomat, persilja, lök och en dressing över den
Dressingen bestod av finrivet skal och 2 msk pressad saft från1 citron1 msk olivolja2 tsk honung och 1 krm salt. 
Hon är bra på dressingar och såser, den där LIna.  :)
 
 
Betyg 4,5
 
Så kom då den rätt som fått högsta beyget av mig av de fyra matkassar vi nu fått hem. En fempoängare som tappade lite i betyg, då det medföljande knäckebrödet kändes lite för simpelt  till den fantastiskt goda ljumma salladen som syns på bilden. Smaker som valnötter, krämig ädelost, gröna linser, rödlok, stjälkselleri, blandsallad och rostad persiljerot var som en sommarddröm. Till detta en god dijondressing med balsamvinäger. Så hade det inte varit för brödet hade den första fempoängaren suttit där. Ett surdegsbröd eller liknande hade jag hellre serverat till. 
Kanhända kommer rätten med den perfekta sammansättningen i nästa kasse?
 
 

Kommentarer :

#1: Ida

Gott, gott, gott!!!

skriven

Kommentera inlägget här :