Planeringar både här och där

Jag har 8 undervisningsgrupper i årskurs 9 det här läsåret och de har precis påbörjat ett arbetsområde som mynnar ut i att de ska laga mat enskilt. Det blir som ett praktiskt prov och det är väldigt uppskattat att göra den här uppgiften. De har börjat med att utifrån en himla massa recept planera ihop en vardagslunch till 2 personer. Den ska hinna tillagas och köket ska dessutom vara städat på en timme. Sedan kommer en klasskamrat som agerar en gäst att få smaka på maten. Arbetet tar fyra veckopass för varje grupp i anspråk, då det ska planeras, fixas inköpslista, näringsberäknas, lagas mat och sedan utvärderas. För min del tar det väldigt mycket mer tid. Jag ska bl.a. sammanställa alla inköpslistor eleverna gjort och sedan sända iväg dem i sammanfattad form till våra leverantörer. Jag lovar att det blir en hel del som ska köpas in. Därför var jag tacksam för att en av mina åttondeklasser idag var ute på PRAO och gav mig en lucka i schemat. Den luckan fylldes snabbt med kontorsarbetet.
En mugg kaffe och s.k. bar gav mig en energikick så att inte mitt fokus försvann.
Som om det inte räcker med att jobba med mat hela dagarna så ska vi ju äta hemma också. Idag blev det rotsaksmos med sesampanerad stekt tofu och en curryröra med äpple och ättiksgurka. Väldigt gott!
Igår kom en matleverans till vår egen dörr och innan varorna sattes in i för förvaring i sina olika skåp passade jag på att städa ur kylen. Lite rotation på burkar och varor är inte så dumt efter att hyllorna torkats av. Det är så lätt att man glömmer bort vad som finns annars. Med nya varor på bordet var det lätt att få till en matsedel för en vecka framåt. Så här är det tänkt att det ska bli hos oss.
 
Middagar vecka 10-11, 2018

Torsdag: Sesampanerad tofu, rotsaksmos och en curryröra
Fredag: Sparris- och potatispizza
Lördag: Moussaka
Söndag: Pyttipanna med blomkål, linser och svamp
Måndag: Tacobiffar med grönsaker
Tisdag: Grön ärtsoppa med krutonger. Smulpaj i glas.
Onsdag: Nudelcarbonara med kikärter

Kommentera inlägget här :