En lek med eld

En lek med eld, så heter boken jag just nu läser. I ett tidigare inlägg har jag plockat ihop tre sommarböcker som skulle inleda min lässommar. Två är avklarade och nu är alltså nummer tre på gång. Det är en deckare av Peter Robinson och den handlar om bränder som verkar vara anlagda av en pyroman. Då människor dog där det brann, går alltså en mördare lös. En spännande bok som passar solstolen.....
Solstolens placering i ett hörn av trädgården är inte så tokig. Där kan jag sitta i solen och må gott! Så här ser det ut från min plats.
Tre nya böcker har plockats fram och ligger i beredskap när det fortsatta läsbehovet ska tillfredställas. Bra att ha ett eget bibliotek att välja från. Det låter kanske väl pretentiöst men så är inte fallet utan jag har helt enkelt samlat på mig böcker under livet och köper en hel del nya när jag får lust. Många av böckerna har jag redan läst medan andra passar vid tillfällen som nu. Vilken jag börjar med vet jag inte så det får väl bli ole, dole, doff.......
Vi har haft en underbar sommardag idag som innehållit pyssel med trädgården, omplantering av växter, bokläsande och vanliga hushållssysslor. När solen framåt kvällen försvann bakom grannens gran passade jag på att plocka körsbär på vårt lilla träd som återigen levererat bra. 2 liter körsbär ligger nu i frysen och lika mycket finns kvar på trädet för plockning i morgon.
 
Dagens lunch - squashpannkakor
 
Jag gjorde pannkakor utan ägg och de smakade riktigt bra. Veganska alltså och med riven nyss inplockad squash i. En matsked chiafrön i smeten istället för ägg  höll ihop smeten, havremjölk som vätska och så mjöl förstås. Chiafrön är för övrigt både proteinrika, mineralfulla och iinnehåller omega 3. 
Pannkakorna serverades med tångromsröra som var över från midsommarbuffén och lingonsylt till andra omgången på tallriken. Flädersaft i glasen förhöjer sommarkänslan.
Veganska squashpannkakor
2 port.
2 dl vetemjöl
1 msk chiafrön
1 stor nypa salt
0,5 dl rapsolja
4 dl mjölk, t ex soja-, havre- eller mandelmjölk
2 dl riven squash
 
Taggar: veganska pannkakor;

Kommentera inlägget här :