Idag var det dags igen.

 Visserligen har jag haft mobilens väckningsfunktion igång ett antal gånger under semestern, då olika aktiviteter krävde tidig uppgång, men idag var det skarpt läge - jobbstart. De senaste dagarna har jag haft en riktig jobbångest och inte längtat ett dugg efter att sättas i "ledband" igen. Så är det nog för många som är någon sorts "löneslavar". Men nu rullar alltså jobbåret på och så här den första trötta jobbkvällen kan jag konstatera att det var tufft att behöva vara inomhus hela tiden och att starta hjärnkontoret gjorde nästan ont. 
Skönt var det då att komma hem med vetskapen att matlagning behövde jag inte ägna mig åt. I kylen fanns rester från T.s. födelsedagsfest som vi hade i förrgår. Han nollade som det heter och vi kunde sitta utomhus hela kvällen för måltid och trevligt umgänge.
Det uppdukade buffébordet bestod av olika vegetariska rätter som potatissallad med halloumi, olika sorters pizzabitar, karelska piroger med äggsmör, grekisk bönröra, pastasallad, rödbetsbiffar, olika sorters bröd, ost och grönsaker. Hemgjort vin och andra drycker fanns med och till kaffet senare hade jag gjort dels en kladdkaka med hallon men även en variant av en "Ernsttårta" med jordgubbar och blåbär. Det var alltså de sista resterna från denna buffémat som blev vår kvällsmåltid idag.
Bakom en del av festfolket på bilden syns en gunghäst som flyttade in till oss för två år sedan. Den fick vi av en gäst som var med på en fest här även då. Hästen hade han haft som barn och nu har vi börjat rusta upp den lite. Den är omtyckt av barnbarnen som gett den namnet Törnrosa. Planen är att hon ska få en ny svans och man samt en sadel. Agnes sa att det är viktigt med ett stall också men än så länge får växthuset duga.
Igår var det sista alltså semesterdagen för mig och den började med skjuts för ena sonen till flyget så han fick ta sig hem till London. ( Vem ska nu klippa gräset, dammsuga och vara kvällssällskap här hemma hos mig och T. ? )
Sedan följde dottern J. med till Eriksgården som ligger utanför Sjöbo i Skåne. Där finns en gigantisk självplockningsanläggning. Jag som inte skulle ha så mycket fick ändå med mig en stor låda hallon och en med jordgubbar. Det blir lätt så! Bra att det fanns en "jordgubbe" som var bra på att plocka. Att bären odlas på en upphöjd bänkvariant gör ju plockandet så otroligt mycket lättare än när man ska krypa på marken. Rensandet av bären senare på kvällen lyckades han dock missa. ;)
När vi plockat färdigt sammanstrålade vi på restaurangen för att äta lunch med son nummer två och hans två små flickor. En av flickorna var en riktig hoppetossa och gillade den stora hoppkudden som finns på lekplatsen på anläggningens barngård. Där kan småttingarna även hoppa i hö i en liten lada. Totalt hade vi en härlig dag innan min dotter åkte hem till sitt i Småland igen.
Jag tackar alla nära, kära, vänner och bekantar som korsat min/vår väg den här sommaren och gjort att minnessäcken fyllts på. Precis så uppskattar jag att livet ska levas - möten, kontakter och utbyte av upplevelser är en rikedom som man ska förvalta väl. Kram på er alla!
 
Några receptlänkar från buffén
 
 
 
Ernst somriga bärtårta  Jag hade limeskal istället för apelsin och bytte ut hälften av
flädersaften mot limesaften. Sedan tog jag 200 g mandelmassa i degen.
 
Chokladkaka för gottegrisar
Tillagningstid: 25 min i ugnen
Egenskaper: Lättbakad, beroendeframkallande
Ingredienser:
2 st ägg
2½ dl strösocker
1½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1 krm salt
2 msk kokosflingor
100 g smält smör

Gör så här: 

1. Sätt ugnen på 175º.
2. Smörj och mjöla en form som rymmer 1½ l.
3. Vispa ägg och socker lätt i en skål.
4. Blanda ner de torra ingredienserna och slutligen det smälta margarinet.
5. Häll smeten i den förberedda formen och grädda i ca. 25 minuter. Kan också bakas i muffinsformar men då halveras baktiden. 
Kakan ska vara lite kladdig i mitten.

Tips: Pudra kakan med florsocker och servera med hallon och glass eller lättvispad grädde.

 
 
Taggar: Ernst bärtårta, Karelska piroger, Rödbetsbiffar, bönröra, chokladkaka;

Kommentera inlägget här :