Inspirering och planering

Inspirering eller inspiration är början till mycket.
Jag gör listor på det mesta, för att få koll på vad som ska göras, inte glömmas, ätas, köpas eller annat och så har jag alltid gjort. Sedan kan jag mycket väl göra avstickare från mina listor om jag så vill. Idag var det matsedelsplanerande igen och då tog jag fram kalendern, olika mattidningar och kollade på websidor. Sedan öppnade jag kylen och frysen för att se vad som kan användas därifrån. Nu är resten av året, alltså de sista veckorna av 2015 planerade. Där ryms jullunchen, grötkvällen, lutfiskmiddagen (som nu är den enda fiskmåltiden på året för mig) och en nyårsmiddag med barn samt barnbarn utfunderade. Tänk vad det underlättar sedan när inköpen ska göras och maten tillagas.
Nu gör jag inte detta bara för att underlätta i livet utan jag tycker även att det är kul. Lika kul som jag tyckte det var på 90- talet, när jag gjorde lunchmatsedlar på vår dåvarande café-och restaurangrörelse i Lund. Fast numera rör det sig om färre personer som ska äta - förstås.
 
Många gånger har jag delat med mig av mina menyer här på sidan och min ambition är att återuppta det lite mer. Så tycker du om lakto-ovo-vegetarisk mat är det bara att plocka från mina recept eller ha som inspirationskälla för din egen del. 
Redan nu kan du få ett recept på väldigt goda alternativ till julens köttbullar. De innehåller malda valnötter istället för kött och är snabbt gjorda. Receptet lämnas längre ner på sidan. Jag har flera sorters "matbullar" som jag alternerar mellan och idag ska jag testa en ny sort som innehåller röda linser och potatis. Om de faller väl ut återstår att se. 
 
Här är receptet på Valnötsbullarna så länge.
 
Räcker till ca 4 personer 

2,5 dl riven hårdost

1,5 dl malda valnötter

1 dl ströbröd

1 finhackad gul lök

0,5 dl vatten 

2 ägg

0,5 tsk salt

0,5 tsk paprikapulver

peppar

olja att steka i

Blanda alla ingredienserna till en smet. Rulla bollar och stek i en stekpanna tills de får färg eller stek i ugnen i 175 grader.

Av alla de olika varianter av bullar jag gjort är mandelbullarna nog favoriten och de har jag skrivit om många gånger. De kommer att finnas med på årets jullunch här i huset. Tillsammans med rödkålen, finska pirogerna, grönkålspajen, bruna bönorna och allt det andra som gör julbordet så gott.

Receptet på mandelbullarna får du här.

Taggar: mandelbullar, valnötsbullar;

Kommentera inlägget här :