Å så är det måndag igen

Helgen har varit bra och full av allehanda aktiviteter.
I fredags hade vi hotellverksamhet för två barnbarn. De fick checka in när de anlänt med sina små resväskor i släptåg. Kvällens måltid fick en av dem vara med och fixa medan den andra valde att titta på någon YouTubesändning. Det finns så mycket att se i denna digitala värld. De var nöjda och gav maten tummen upp. Barbielek, film och en liten skål med glass och tortillachips följde sedan.
Kyckling på barnens tallrikar och en vegansk variant till oss vuxna.
Till vår lördagsfrukost hade jag beställt ostbullar som levererades hem till dörren. De var goda och stora. Efter energiintaget följde en spelstund där man sätts på prov då det råder lite olika regler beroende på vem man spelar med. 😄
 
Så var det dags för hämtning men en av "gästerna" ville stanna kvar för att göra äppel/päronmos med mig. Som tack för att hon gjorde ett så bra jobb fick hon med sig en burk hem.
 
Sedan gick resten av lördagen i en rask fart innan vi åkte iväg för att lämna bort en soffa vi inte behöver längre. Soffan var längre än bilen den lastats i och hängde ut en bit genom bakluckan och nog sjutton skulle det börja regna just när vi åkte iväg. Men ingen skada blev skedd då vi hade ett skyddstyg som gjorde nytta.
 
Så var det plötsligt söndag, en dag som fått sitt namn efter Sol eller Sunna som var en fornnordisk gudinna. Sunnudaghr var förr den dag som inledde veckan. Först 1972 ändrades det så att vi fick måndagen som startdag på veckan och det är nu en internationell standard.
 
Vår söndag innehöll bl.a. en cykeltur till Torup utanför Malmö och sedan tillbaka, totalt 2,2 mil. Den nya cykeln med sitt batteri var riktigt bra och för första gången kunde jag ta alla backarna utan att få ont i mina knän. Det är annars min akilleshäl att jag har så svaga knän. 
Kvällen tillbringades i Tv-fåtöljerna då vi hyrde och tittade på första Matrixfilmen. Den kom 1999 och är en science fiction/actionfilm och följdes senare av ytterligare två filmer. Filmen höll fortfarande måttet sen jag såg den på bio en gång, men tydligt var att den digitala tekniken har förändrats på över 20 år. Jag tänker då främst på mobiler och datorerna med gamla skärmar och tangentbord. Ikväll kör vi andra filmen, Matrix Reloaded. 
 
Neo Anderson får här välja mellan det röda eller det blå pillret.

Kommentera inlägget här :