Frågor och svar

Solen skiner och värmen är här - underbart!
Sitter ute och skriver och har sällskap av våra hönor som vandrar fram och åter i sin gård, kluckande kring livets alla frågor. Eftersom det är måndag idag har mina syskon och jag ännu en digital timme tillsammans ikväll. Idag är det min tur att hålla i agendan kring samtalsinnehållet. Jag har valt att fånga upp frågor som rör det som mitt collage visar.
Som det säkert går att lista ut handlar det om att pensionärsåldrarna ska höjas, det skjuts på tok för mycket i vårt land och Centerpartiet stakar nu ut riktlinjerna inför kommande val. Nu lär vi inte fylla vår digitala timme med dessa tre frågeställningar och agendan har därför fler punkter. Det viktiga är ändå att träffas, diskutera och ha kul tillsammans för det kan man ha även digitalt.
 
Mors dag
Igår var det Mors dag och jag blev uppvaktad dels med en trevlig bok men även ett presentkort på Blomsterlandet som ska användas till ett inköp av ett litet fikonträd.
Boken var en femårsdagbok där en fråga per dag ska besvaras och eftersom boken loopas återkommer jag till samma datum fem gånger och kan då läsa mina svar från tidigare år. En kul bok som gladde mig mycket. Gårdagens fråga var om jag hade läst något speciellt igår.
Det hade jag och det var boken på nästa bild som jag nu har kommit en bra bit in i. 
Boken har skrivits av Helene Gullberg och den utspelar sig i Stockholm med en början på hösten 1779.
Huvudpersonen Sara har precis gift sig med änkemannen, möbelmästaren Georg Haupt som är far till tre små flickor.
Boken grep snabbt tag i mig med sin detaljrikedom om hur skråväsendet fungerade, människors levnadsvillkor, kärlek förstås men även orättvisor och intriger. En bok som passar att läsa i vilstolen en varm dag som denna.
 
Taggar: Den konserverade änkan;

Kommentera inlägget här :