Skurarna avlöser varandra

Idag är det ett innersittarväder, perfekt för reflektioner över ditten och datten. Långfrukost med nybakade bullar som levererades hem till dörren inledde lördagen. Med på bordet fanns även nypressad apelsinjuice. Vilken lyx!
 
 
 
 
Har idag beställt några nya böcker inför höstens läsande i någon myshörna, med kaminen tänd och en tekopp i handen. Fyra böcker blev det.
 
        bokomslag Tidvatten  bokomslag Älvornas kulle  bokomslag Berätta aldrig det här
 
Augusti får väl ändå räknas in i sommarmånaderna och mitt mål med att läsa tio böcker under sommaren har jag nu uppfyllt. Bok nummer tolv ligger på tur för att dela med sig av sitt innehåll. Titeln är Herravälde och författaren Elin Olofsson. Boken utspelar sig 1921 och Alice man får ett slaganfall. Hon får då ta över hans företag som visar sig vara något helt annat än hon trott. Boken ska handla om tre kvinnors kamp för frihet. 
Igår avslutade jag " Ett år av vila och avkoppling" Trots att den endast bestod av 220 sidor tog den mig en hel vecka att läsa och jag hade lust att flera gånger bara lägga den åt sidan. Men se det fick jag inte (för mig själv).
På omslagets baksida går att läsa: "Underhållande och välskriven sedeskildring. Rå och briljant i sin skoningslösa samtidskritik." "Svindlande läsning."
Men boken föll mig inte alls i smaken. Bokens jag som aldrig avslöjade sitt namn bestämmer sig i början av 2000-talet att sova bort ett helt år. Hon besöker regelbundet under året en psykiatriker och får en mängd olika preparatprover och recept som hon flitigt använder och mixar på olika sätt. Hon vet inte alltid vad hon gör då livet levs under drogpåverkan och mest sovande, en sorts kemisk dvala. Helt surrealistiskt och knäppt och alltså inte my cup of tea.
 
 
 
Gårdagens kvällsmåltid serverades utomhus i en behaglig sensommartemperatur. På menyn fanns grekisk potatissallad med stekta veganska chorizokorvar och hembakat surdegsbröd med oliver i. Ur glasen drack vi IPA från Visby, med namnet Galgbacken. Grekisk potatissallad är i mitt tycke den godaste potatissallad som kan göras och när jag nu äntligen hittat en god vegansk "fetaost" ska den göras oftare.
Salladen består av kokt potatis i bitar, skivad rödlök, osttärningar, oliver, torkad och färsk basilika och på toppen ringlad olivolja.
Ost och ägg är de enda animaliska livsmedlen vi fuskar med i vårt hushåll, resten är vegetabiliskt. Jag är dock säker på att animalisk ost kommer att fasas ut för oss inom en ganska snar framtid. Redan nu använder vi riven vegoost såväl som mjukost och nu även fetaosten. 
 
Den 9 augusti fyllde min älskade sambo år, samma datum som Tove Jansson, skaparen av Mumin. Därför for vi iväg på en utflykt till Höganäs där vi först besökte Iittala outlet som sålde en speciell sorts Muminmugg. Muggen säljs bara under en enda dag och som många andra Muminälskare är den ett måste hos oss. 
Efter inköpen besökte vi den gamla Höganäsfabriken där det för cirka hundra år sedan började tillverkas olika produkter i stengods. Vi var inne i en gammal brännugn och kunde få en känsla av hantverket som krävde sina kunniga arbetare.
Där fanns även ett s.k. microbryggeri och de hade försäljning av sitt svagare öl. Den starkare varianten finns på Systembolaget, för så är det i Sverige. 
Efter inköp och annat kom hungern vilken ledde oss till en byggnad på fabriksområdet som kallades för garaget. När vi först kom dit var där fullsatt men lite senare hade vi turen att få ett bord. Detta fick bli T. födelsedagsmåltid, vegoburgare med öl och tung rockmusik i en garagemiljö. Jag tror han uppskattade det.
 
 
 
 


Kommentera inlägget här :