Åren går

Grattis på födelsedagen min älskade dotter!
På 1970-talet bodde jag i Göteborg i fem år och studerade under den tiden till lärare. Bostaden 
fanns i Rannebergen som låg i Angered, i den norra delen av Göteborg. Under de fem åren hann jag ta min examen, arbeta något år i Hammarkullen, gifta mig och få mittt första barn. En söt liten flicka som föddes på Östra sjukhuset och som vägde 3360 gram. Hon hade mörkt hår och var så fin. Hennes fars och mitt första barn och våra föräldrars första barnbarn. Idag fyller hon år och därför sänder jag extra många tankar till henne. 🤗
 
 
En bild från Östra sjukhuset i början av augusti 1976.
 
Åren går fort när det blickas tillbaka och mycket har hänt sedan sjuttiotalet. Nu är den lilla flickan själv mor till två skolbarn och skapar sin egen historia. Det är väl det som är meningen med livet.
 
Igår var här besök av min andra dotter och vi hade "egentid" tillsammans en hel härlig dag. Vi satt i växthuset och drack kaffe med hembakad butterkaka och bondkakor. Sedan en lång härlig promenad, lunch och senare kaffe med nybakad plommonkaka. En perfekt mor - dotterdag!
 
Plommonkaka eller valfri annan smak
ugnen 175 grader
 Kakan tar 30-40 min beroende på vilken fyllning man väljer.
 
75 g margarin som först får ligga i rumstemperatur och mjukna 
1 dl socker
1¾ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 dl växtbaserad mjölk
gärna några matskedar kokosflingor
½ dl sylt i klickar eller 2 dl valfria sorters bärbitar
 
* Rör först ihop margarinet och sockret.
* Blanda sedan i övriga ingredienser utom sylt eller bär.
* Häll smeten i en pappersklädd eller smord form. Ca. 20 cm i diameter.
* Grädda mitt i ugnen.
* Pudra gärna lite florsocker över kakan när den serveras.
 
 

Taggar: plommonkaka;

Kommentera inlägget här :