Surdegslördag och kokboksval del 9

Sitter vid vår köksö och tar de sista dropparna kaffe efter frukosten. På bordet finns äpplen i plockat skick och i pågående torkning. Då de gärna drar åt sig fruktflugor har jag ställt ett fat med äppelcidervinäger och honung intill frukten. En droppe diskmedel i vinägern gör att när flugorna blir nyfikna drunknar de i vätskan. Grymt men effektivt!
Surdegen ska jäsa ännu i flera timmar och min önskan är att brödet blir lika bra som förra veckans. Men då får jag pyssla om den med vikningar och vändningar varje halvtimme, vilket det är värt. 
Igår städades ugnen som nu är skinande ren. Jag använde mig av linoljesåpa både till ugn och galler. Några gånger per år gör jag denna procedur och efter att ha bakat så mycket i sommar var det verkligen dags. Ugnen har hängt med i tretton år och när det är dags att byta ut den blir det förmodligen en självrengörande ersättare som skaffas. (fast det är inte säkert)
I onsdags kom höstens första Smakbox hemlevererad till oss. Det är alltid lika spännande att se vad den innehåller. Boxvarianten som vi köper heter Balans och innehåller vegetariska produkter och produkter med lite hälsoinriktning (inte alltid). Det är kul att testa nya smaker, nya produkter eller kanske sådant jag aldrig valt att köpa annars. Några veckor efter leverensen får jag göra mitt utlåtande om vad jag/vi tyckte om produkterna. 
En av produkterna kom till använding nästan omgående i onsdags då den passade till middagen jag just skulle servera. En risotto med grönt i och stekta sojakorvslantar som blandades med äpplen fick därför sällskap av kex som var smaksatta med grönkål och havssalt. Smak såväl som färg passade bra till maten. Efter maten nallade vi lite av den veganska apelsinsmaksatta chokladen. En sådan chokladkaka kan räcka till många tillfällen. Det är det som är poängen med att unna sig, lite men inte mängder ska ätas.
 
Så till kokboksval 9
Boken heter under valnötsträdet och författarna är mor och dotter, Anna Bergenström och Fanny Bergenström. Detta är mitt andra bokval av samma författare/kockar. Den första hette kärlek, oliver och timjan. Båda böckerna innehåller så mycket gott som jag vill göra men valet föll den här gången på en:
Sensommarpaj
Frysta trädgårdshallon plockades fram och jag bestämde mig för att göra pajen i två versioner, den ena med rörsocker (råsocker) och den andra med steviasocker.Hur skulle degen, pajen, konsistensen och smaken påverkas för att inte tala om energiinnehållet.
Jag började med pajdegarna och bilden visar den med rörsocker till vänster medan steviavarianten är till höger. Den högra blev mycket mjukare att arbeta med medan den vänstra fick en smuligare konsistens där alla sockerkornen syntes. Steviasocker är mycket sötare i smaken och därför tog jag bara halva sockermängden.
Observera att jag gjorde två degar på mina olika sätt men att receptet nedan är till en deg. Alla kanske inte vill experimentera när de bakar bara för att jag tycker sådant är kul.
 
Recept på degen
ugnen 200 grader
 
3 dl vetemjöl
1 dl rörsocker i den ena skålen och ½ dl steviasocker i den andra
1 msk vaniljsocker (jag tog ½ tsk vaniljpulver istället)
100 g matfett
om degen blir för torr blandas den med lite kallt vatten
 
Varje sorts deg trycktes ut i en större och en mindre pajform. Sålunda hade jag fyra formar som hamnade i ugnen senare. På bottnarna pudrade jag potatismjöl som förhindrar att degen blir för kladdig.
Under tiden som ugnen värmdes upp skivade jag päron i tunna skivor och fördelade det i botten på  den uttryckta degen. På päronen placerades hallon. I ursprungsreceptet används nekariner men päron kan vara ett bättre val om de är närproducerade och har säsong. 😀
 
Fyllningen
1 msk potatismjöl
1 päron 
4 dl hallon
2 msk socker att pudra på hallonen
(jag tog halva mängden till steviaversionen)
Grädda pajerna mitt i ugnen ca. 30 minuter
 
Bilden nedan visar de de mindre formarna som vi skulle ha vid provsmakningen. Till vänster den med rörsocker och till höger en lite större form med steviasocker.
Jag har här plockat fram lite alternativ till florsockret som oftast används för att pudra en kaka med så den ska se mer lockande ut vid serveringen.
Havregryn eller müsli är gott och den kan man med fördel låta vara på pajen redan under gräddningen. Det går också att spara lite av degen som smulas till en topping innan pajen sätts i ugnen. Solrosfrön är en annan topping som är god, liksom kokos. Mitt val den här gången föll på kokos som även om det är en mindre mängd har annat än bara "tomma kalorier" som det är i socker.
När det var dags för avsmakning vilket fick bli efter maten 😉 serverades pajbitarna med havreglass.
Vinnaren?
 
Det var ett bra recept och en god paj som var enkel att göra. Degen med steviasocker i var mjukare och därför lättare att trycka ut i formarna. Den andra degen fick ett smuligare slutresultat som är gott när man har en frukt/bärpaj medan steviaversionen kändes mera som en kaka då den var hårdare.
Smaken då?
Jag är ingen älskare av supersött och gillar när bär smakar bär och inte socker. Därför kanske en annan person valt att ta mera socker. Steviadegen vann helt klart och att ha päron tillsammans med hallonen var lyckat.
Om jag jämför energimängden på vanligt socker och även rörsocker med steviasocker blir det så här:
En tesked vardera men halva mängden energi om sockret blandats med steviolglykosider. Dessutom blir smaken sötare av detta men det betyder att jag kan ta halva mängden av det socker som står i receptet.
 
 
Resultat:
En sensommarpaj med vanligt socker eller rörsocker ger mer energi eller kalorier, som vi också säger.  
En kaka eller paj är trots allt en guldkant i tillvaron och ingeting som bör fnnas i stora mängder, det vet väl varje upplyst människa.
Så njut av en lite bit till ditt kaffe men undvik att ta en extra bit.
 
 
 

Taggar: hallon-ochpäronpaj, smakbox, steviasocker;

Kommentera inlägget här :