Höstdagjämning

Dag och natt är lika långa det här dygnet och här i Malmö känns det fortfarande som att hösten får dröja ett tag till. Visserligen är det dagg på gräsmattan en bit in på förmiddagen och lite kyligt på sen eftermiddag men däremellan nästan sommar. Jag tog med mig kaffet med tilltugg ut i eftermiddags och började läsa i en ny bok. Runt mina fötter sprang som vanligt hönorna och småpratade med mig. Jag har sagt det förr och nu igen, jag njuter!
 
Det är så kul att se våra små djur när de går omkring på gården och upptäcker allt möjligt. Det här året som passerat som hönsägare har jag verkligen fått upp ögonen för hur bra hönor kan ha det men även hur illa många industrihöns behandlas. Tänk om alla hushåll kunde ha sina egna små äggproducenter i närheten av sitt boende.
 
Dagen har innehållit en hel del släktforskning och för tillfället gäller det en släktgren som började med en flytt till USA 1929. Därifrån har kontakt tagits av ättlingar som vill få veta mer om Sverige som deras farfar kom ifrån. Det är lika intressant för oss här i Norden att få veta hur det gick efter flytten. Allt började med en båtresa från Göteborg till New York med båten Kungsholm.
Kungsholm var en av båtarna som trafikerade Svenska Amerika Linien. Läs här
Dagen har gått fort som den alltid gör när det finns så mycket att fylla den med och så småningom var det dags för middag. Idag blev det husmanskost på vegansätt. Kålpudding gjord i en stekgryta med brynt potatis och lingonäppelmos. Ärtskott och tomat fanns också med på tallriken. Alltså grönsaker med grönsaker och rotsaker plus bär. Inte något animaliskt så långt ögat kunde se. Smakerna och kryddningen från det gamla sättet att göra maten fanns där och att modernisera husmanskosten är hur lätt som helst om man bara vill.
 
Matsedel vecka 39 - 2020 
Säsong - hälsa  och - närodlat ska det vara i den mån det går.
 
Måndag
Ärtmjölspasta med morotssås 
Tisdag
Kålpudding, brynt potatis och lingonäppelmos
Onsdag
Hasselbackspotatis, vegoburgare och bearnaisesås
Torsdag
Potatis/broccolisoppa
Fredag
Linsgulasch med grovt bröd
Lördag 
Svamppaj
Söndag
Falafel med potatissallad och stekt lök
 
 

Kommentera inlägget här :