Fredagsregn

Det är ett tag sedan det regnade här i Malmö men det tar vi igen nu. Känns lite konstigt att lämna sommaren en dag för att vakna upp till höst nästa. Eller så illa är det inte riktigt för löven på våra träd är fortfarande gröna och temperaturen är ganska ok. Vi har inte satt på värmen i huset än men kaminen tänds på kvällarna fast mest för att det ger en mysig känsla. 
 
 
Jag har precis lämnat köket, plockat in i diskmaskinen, vridit ur disktrasan och sagt att nu slutar mitt dagspass där. Det kan ibland bli konstigt att vara hemma hela tiden och inte veta var jobbet upphör och fritiden tar vid. Idag bestod jobbpasset av att koka äpplen som blandades med jordgubbar och sedan mixades för att bli ett mos. Det är ett bra sätt att dryga ut jordgubbarna som ger den mesta smaken i moset och passar extra bra som en glass-sås. Bra mycket bättre än chokladsås.
I grytan syns den mixade såsen/moset som kokas med socker innan den hälldes upp på glasburkar. Jag kokade också en grönsaksröra av allehanda grönsaker som fanns hemma. Den fick stå och puttra en dryg halvtimme och ingen vätska tillsattes utan grönsakerna avgav all vätskan. Jag hade lök, vitlök, paprika, squash, äpple, tomater och kryddor plus lite balsamicovinäger. 
Nu återstår bara en korg med våra trädgårdsäpplen och uppskattningsvis har jag tagit hand om 20 kg. Så mycket äpplen har vi aldrig fått från trädet innan. 
Grönsakssåsen är god till så mycket, som tillbehör till i stort sett vad man har på tallriken men den kan också mixas och användas som en pastasås eller pizzasås. 
Eftersom det är fredag har jag även varit på en digital fikatimme med mina syskon. Det var som vanligt lika trevligt med allvar och skratt blandat. Vi är alltid disciplinerade med en agenda som stöd för våra samtal. Att göra agendan har vi på rotation emellan oss. Det kan tyckas fånigt men efter ett antal fikastunder har vi märkt många fördelar med våra agendor. 😉
 
Mitt och min brors släktforskande har i veckan fått oss att bli lite mer aktiva än vi varit den senaste tiden. En kvinna från Californien har tagit kontakt med min bror då hon fått veta att vi är släkt. Det är inte så ovanligt att man upptäcker släktingar som lämnade Sverige och började på ny kula i ett annat land. Oftast noteras det bara i släktträdet men den här gången har det lett till både skriftliga kontakter liksom videochatt. Ibland är världen liten!
Den nya kontakten har även gett oss anledning till att översätta en del av allt det material i form av biografier som vi båda forskare har gjort. Här en bild på början av den jag översatte igår. Nu är inte själva översättandet ett så stort problem i vår digitala tid men det ska ju se snyggt ut också.
  
 
Regnet fortsätter att smattra mot takfönstret i rummet där jag sitter och jag tänker nu inleda fredagskvällen med att hämta ett glas hemgjort vin.
Ha en skön kväll och skål på er!
 

Kommentera inlägget här :