Måndag vecka 45 - temperatur ute +16

Igår gjorde jag en agenda till det digitala fikamöte som mina syskon och jag skulle ha idag. Men mötet blev uppskjutet till på fredag så jag får fika ensam. Nu är ju det inget större problem men våra digitala träffar har blivit till en vana så det känns lite konstigt när det inte blir av. Muggen till fredag får helt enkelt stå och vänta. 
Var nyss ute med ett fat godsaker till hönorna. Det blåser ganska kraftigt och även om de får så vill de inte gå utanför sin trygga hönsgård. I fredags var det bara Hatti som vågade sig ut en stund för att picka lite i jorden och slutligen glidflyga utmed gräsmattan, innan hon gick tillbaka till de andra igen.
Jag har inte mått på topp de senaste dagarna. I fredags började det klia väldigt i mitt ena öga och under natten mot lördagen framträdde ett svullet ögonlock. Ingen infekterad vätska har bildats som tur är och nu har svullnaden börjat dra sig tillbaka. Förmodligen en förkylningsreaktion så här i hösttider. Tänka positivt är som alltid bra och det var ju ändå bara det ena ögat som drabbades.
 
 
Bakade en sockerkaka och surdegsbröd i lördags. Inga ägg i kakan utan istället använde jag 1 dl kikärtsspad som vispades med sockret. Det blev en god kaka som passade bra till kaffet på lördagseftermiddagen. Vi hann med att se att av de sista avsnitten av serien Tudor, som sällskap.
 
Här vispas 1 dl ärtspad, som motsvarar 2 ägg, med 1½ dl socker.
Den färdiga veganska sockerkakan presenteras här!
Surdegsbrödet påbörjades under fredagen och kom ut från ugnen ett dygn senare. Värt väntan att få ett så gott resultat. 
 
Det bor en surdegskultur i vårt kylskåp. Den föddes i juli det här året och används istället för färskjäst när jag bakar surdegsbröd numera. Varje vecka plockas glasburken fram för matning och en del av kulturen används i ett bröd medan resten ställs tillbaka i kylen igen. Om jag inte vill baka en vecka är det bara att mata och sedan sätta in burken till nästa vecka.
I lördagens bröd tillsatte jag ett rivet äpple i degen som både ger smak och förbättrar jäsförmågan ytterligare. Ibland smaksätter jag med kummin, pomerans, anis eller fänkål.  Vill jag ha ett grövre bröd tar jag linfrö, solroskärnor och lite grovt mjöl. Ett bröd blir aldrig ett annat likt men oftast lika bra.
 
Pyssel på gång
 
När den mörka tiden på året omfamnar oss tar jag gärna fram pyssel för händerna som sömnad, stickning eller den alltid lika spännande släktforskningen. Efter en förfrågan hos mina barn har behovet av raggsockar uppdaterats och produktionen är i full gång. Jag är nu inne på det fjärde paret och hade jag inte behövt göra uppehåll de senaste dagarna skulle fler par varit färdiga. Barnbarnens fötter växer så det knakar och jag är så glad att mina sockar får värma dem.
I slutet på förra veckan knackade det på dörren och en grannflicka kom och gav oss ett kärlekshjärta med blommor som hon gjort helt själv. Det är så fint och vi blev så glada för den fina gesten. 
Se där, det pysslas i stugorna när mörkret faller!
 
 
Taggar: Surdegsbröd;

Kommentera inlägget här :