Söndag ljuva söndag med nya kokboksutmaningar - del 4

Uppe med tuppen är något vi inte är i det här huset och dessutom har vi bara hönor på vår gård. De är till stor glädje för oss med sina påhittigheter. Två av de fyra vi har vill gärna sitta i någons knä och bli klappade. Då somnar de en stund innan något annat pockar på uppmärksamheten. Nyfikenheten vet knappast några gränser. 
För många, många år sedan fick jag en ask med magnetisk kylskåpspoesi. Kommer ihåg hur kul det var att få till tokigheter med hjälp av alla ord som den innehöll. Vid flytten från Lund till Malmö 2007 packades magneterna ner i sin låda och först idag tog jag fram dem igen. Tyvärr uppskattade inte T. ordknåperiet lika mycket som jag men det bryr jag mig inte om utan kör på. Det är trots allt ett väldigt oskyldigt sätt att hålla hjärnverksamheten igång, precis som att skriva en blogg. 😉
Min föresats idag var att hinna plantera om krukväxterna som finns inomhus men av detta blev intet gjort. Därför är det ju tur att det kommer en dag imorgon......
För att vända lite på orden i ett känt talesätt:
 Du kan alltid skjuta upp till imorgon det du inte hann idag.
Dessutom hinner jag köpa hem ett nytt planteringsbord nu när det gamla är helt utslitet.
 
Kokboksutmaning dag 4
Medelhavets kök, med en touch av Le Creuset var en jobbjulklapp som T. fick för några år sedan. Boken plus en stor fin Le Creusetgryta var uppskattad både av honom och av mig.
Ur kokboken valde jag igår inte att använda grytan men väl två recept, pesto och pannacotta blev det till kvällsmiddagen i lyktans sken.
Panna cottan gjorde jag vegansk och bären som låg på toppen var egenodlade, blåbären nyplockade medan hallonen fanns i frysen.
Peston passade bra till pastan och morotsbiffarna som var vår middag och där smakade också det nybakade surdegbrödet fint.
Tidigare under dagen hade jag plockat fram det som skulle användas av egenodlat. Peston blev det mycket över av som ska användas till pestomuffins om några dagar.
 
Pesto
1 stor näve persilja
2 nävar basilikablad
2 dl olivolja
1 dl solrosfrön ( eller pinjenötter)
1 dl riven parmesan (jag hade en vegansk)
salt och peppar efter smak
 
Alla ingredienserna mixas ihop och smakas sedan av med den mängd kryddor som man vill ha. Jag använde vitlökssmaksatt olivolja vilket höjde peston ytterligare.
 
Panna Cotta
så står det i boken 
 
Jag bytte ut vanlig grädde mot havregrädde, gelatin mot en vegansk variant och hade 1 tsk hemgjord björnbärssnaps  som extra smaksättning.
Receptet i boken är följande:
Panna cotta
4 port
 1 vaniljstång
2 msk rörsocker
rivet skal av en halv citron
½ liter vispgrädde
2 blad gelatin
bär till dekorering
 
  • Vaniljstången delas och fröna skrapas ur. De blandas med socker och citronskal i en gryta där även grädden hamnar.
  • Koka upp och småkoka ca.10 minuter.
  • Gelatinbladen blötläggs 5 minuter i vatten.
  • Lägg sedan gelatinet som kramats ur i gräddblandningen.
  • Sila grädden som kokt om du så önskar. Jag silade inte den.
  • Häll upp i portionsskålar och ställ in i kylen ca. 4 timmar.
 
Idag var det min femte utmaningsdag och då har jag bakat fyllda portionsbröd. Recept kommer imorgon. Då kommer jag göra två nya rätter där ännu mer tomater ska användas. Det finns en hel del av den varan här på gården nu. Hoppas du vill fortsätta följa min kokboksresa.





Taggar: panna cotta, pesto;

Kommentera inlägget här :