Oliver och lök blev en utmaning i vårt kök - kokboksutmaning del 3

Efter regn kommer solsken och då det kom hela 8 mm i natt är alla våra regntunnor nu överfulla. Så kom solen fram och det blev en så skön dag. Mina matlagningsutmaningar har jag gjort och hur det gick idag skriver jag först imorgon. Gårdagens utmaning/inspiration tänker jag berätta om strax.
När jag jobbar i köket har jag oftast dörren ut till gården öppen men där finns en grind i öppningen så inte vår innekatt Tindra smiter ut. Nu händer det allt som oftast att Tindra står på insidan av grinden och hönorna ställer sig på utsidan. Lite kul ser det ut men när jag skulle ta en bild idag ville Tindra inte vara med.
 
Då det regnat så mycket i natt var vårt stora plankbord ordentligt blött. Äntligen fick jag energin att skura bordet som mörknat så mycket av regn och luftföroreningar (gissar jag). En flaska linoljesåpa plockades fram och sedan skurade jag bordet ordentligt och blev förvånad över hur lätt smutsen lossnade med skurborstens hjälp. Efter grovtvätten gjorde jag samma procedur två gånger till men nu med regnvatten och utan såpa. Det tog några timmar innan bordet hade torkat och det blev så fint. Blommorna på bordet fick jag av mina syskon i somras och de förgyller varje dag ute på bordet.
 
Surdegen mår bra
Förra veckan bakade jag inget surdegsbröd utan matade bara degen, men igår satte jag en deg som fick vila under natten i ett kylskåp. Efter vår frukost idag började jag proceduren med att vika brödet och vrida det runt med jämna mellanrum under en tretimmarsperiod. Under tiden fick det sakta jäsa. Efter ett tips från min ena son som också är surdegsentusiast skulle jag testa att baka brödet i en gjutjärnsgryta. Därför satte jag in en tom gryta med locket på samtidigt som ugnen startades och värmdes till 225 grader. Att det skulle bli varmt var jag beredd på men att det skulle börja ryka så från ugnen med en tom gryta där hade jag inte räknat med. Brandvarnaren talade om det för mig. Nå, allt gick bra och den varma grytan fylldes med den jästa degen och gräddades först med lock och sedan utan lock. I ugnen hade jag även en skål med vatten.
Resultatet blev ett av de bästa bröd jag någonsin bakat med en hård skorpa och ett saftigt inre. I receptet jag utgick från skulle det vara valnötter i brödet men det bytte jag ut mot solrosfrön. Tack för tipset om grytan Axel.
 
Kokboksval 3
Den tredje boken med lockande recept som jag angrep kom ut 2011 och receptmakaren är Michael Krantz. Han ger tips om sådant som utan alltför mycket ingredienser eller krångel kan passa på en picknick eller fest. Mina val föll på en rabarberkaka med marängtäcke och oliv-och löksnittar av smördeg. Då det var fredag igår hade T. sin lediga dag och därför gjorde jag lite fika på eftermiddagen där rabarberkakan kunde avsmakas. De blev som bakelser och mycket goda.
Tack B. för fin rabarber!
Rabarberkakan i boken görs i en större pajform med avtagbar botten men jag valde att göra portionsformar och plockade då fram sex plåtformar som det finns ett reseminne kring. 
Under senare delen av 1980-talet gjorde jag flera resor till Grekland, varav några med en toppenvän. Vi bodde grannar, hade jämngamla barn och var båda ensamstående mammor. Så kul vi hade på våra resor!
På en resa skulle vi båtluffa och besöka flera grekiska öar. Vi utgick från Aten och var först där några dagar innan vi tog en båt från Pireus ut på havet. När vi traskade runt i Aten kom vi till en liten bakgata där det satt en plåtslagare som gjorde kakformar. Jag kunde inte låta bli utan köpte åtta stycken som han snabbt formade med sax och tång. 
Igår gjorde jag enligt receptet en mördeg som även innehöll en äggula vilket gjorde att kakorna fick en gulaktig nyans. En rabarberkompott hade kokats och av äggvitan gjorde jag en maräng. 
Här har mördegsformen svalnat och rabarberfyllningen hamnat på plats och på den klickade jag ut den vispade marängen. Jag gjorde bara två portioner med maräng då våra hönor lägger så små ägg. 
De fyra formarna som inte användes sparas till ett annat tillfälle och rabarberfyllningen kan användas som sylt eller till glass exempelvis.
För att få de fina bruna topparna på kakorna satte jag in dem i ugnen några få minuter med ugnsluckan på glänt och grillvärme.
Rabarberkaka med marängtäcke
ugnen 175 grader
 
Kakan
100 g margarin eller smör
2 dl vetemjöl
1 dl florsocker
1 äggula
 
Fyllning
500 g rabarber
1 dl vatten
1 dl gelésocker
 
Marängen
2 äggvitor
1 dl florsocker
 
  • Mördegens ingredienser blandas till en deg och trycks sedan ut i en form där degen går några cm upp på kanten.
  • Grädda mitt i ugnen ca. 20 minuter. Låt sedan kakan svalna.
  • Fyllningen görs med rabarber som delas i mindre bitar som kokas fem minuter med vatten och socker. Låt den sedan svalna.
  • Marängen består av äggvita som vispas med florsocker till ett hårt skum.
Oliv- löksnittar
I trädgården plockades några fina salladslökar och en timjankvist klipptes i kryddlandet.
På kvällen avsmakades snittarna till kall öl och de var försvinnande goda. Dock gjorde jag bara en halv sats av receptet.
 
Oliv- och löksnittar
 
ugnen 200 grader
 
i kyld smördeg
oliver
2 gula lökar eller flera små lökar
2 vitlöksklyftor
timjan
1 nypa socker
salt
peppar
persilja
 
  • Löken skivas och steks i olja med socker och timjan. Salta och peppra när den fått färg. Rulla ut en smördeg och dela den i längder. Vik in kanterna och lägg lökröran på degen. 
  • Fördela oliver på röran. Jag hackade oliverna först.
  • Baka mitt i ugnen 15 minuter.
  • Skär de färdiga längderna i sneda snittar.
 
 

Taggar: Oliv- och löksnittar, Rabarberkaka med marängtäcke, Surdegsbröd;

Kommentarer :

#1: Ajli

oliver och lök är det bästa jag vet så jag skulle sluuuuka snittarna! jag bakar just nu brytbröd, men surdegsbröd är såklart ännu mer lockande ;)

Svar: Hembakat smakar alltid bäst och kanske är det för att man får de goda dofterna på köpet. :)
Skrivis

skriven

Kommentera inlägget här :