Hösten är här med ännu ett kokboksval - del 5

Den här veckan har jag sällskap av min kära sambo igen. Han har sin sista semestervecka och första dagen av den började med solsken. Temperaturen har varit strax över 20 grader och det märks att hösten är här. T. var snäll och åkte iväg för att köpa ett planteringsbord till växthuset som vi sedan monterade. Det var lite mindre än det förra som nu ska köras till tippen efter tio års tjänstgöring. Största fördelen är att det nya har en zinkskiva som bordsyta vilket jag saknat. 
När han kom hem hade jag bakat blåbärsscones och det blev teatime i trädgården. Mumintemat går väl knappast att ta miste på. Under brickbordet fångas Lilla My in då hon ville vara med och smaka.
Jag återkommer med receptet om någon dag då sconesen är från en annan kokbok än den jag ska skriva om idag. Jag börjar ha lite väl många bollar (bullar) i luften nu märker jag. 
Här har planteringsbordet monterats ihop och ännu en linslushöna dyker upp. Jag påbörjade städning och utrensning i växthuset men det kommer att ta några timmar av min tid imorgon också. Ska bli skönt när det är färdigt. Å, då ska krukväxterna planteras om - lovar!
 
Kokboksutmaning dag 5
Boken som jag valde recept från igår heter "I kökslandet" och är en mycket vacker bok med bilder från Läckö slott. Kocken Rune Kalf-Hansen lär trädgårdsmästaren Simon Irvine att laga mat och Simon lär ut om trädgårdsarbetet. Deras mötesplats är kökslandet som är gränslandet mellan mat och trädgård. Jag älskar verkligen det sättet att tänka och se på kokkonst och odling.
MIn köksdag började efter frukosten igår med att jag tog den grova saxen och klippte en kvist timjan ute i kryddlandet. Jag plockade även upp några salladslökar och plockade några fina tomater. De sista mogna paprikorna fick också följa med in i köket. Det finns flera nya på gång och med en flytt av paprikakrukan in till växthuset så kanske, kanske de hinner mogna.
Tanken var att jag skulle baka portionsbröd där mixade tomater blev degspadet och sedan skulle bröden fyllas med en grönsaksröra. Bröden kan liknas vid små calzone. Jag följde receptet i boken vad gällde degen men fyllningen blev lite annorlunda eftersom jag ville använda råvaror som odlats här.
Tomatbröd
10 portionsbröd
ugnen 225 grader
 
4 tomater
2 msk tomatpuré
25 g jäst
½ tsk salt
2 dl rågsikt
2-3 dl vetemjöl
  • Tomaterna mixas med tomatpurén. Det ska bli 2 dl och om inte så fyll på med vatten.
  • Blanda sedan i salt, smulad jäst och mjöl i omgångar tills det blir en deg som inte kladdar.
  • Låt degen jäsa 1 timme.
Fyllningen
 
2 dl hackad lök och paprika
1 msk pepparrot
150 g färskost
salt, peppar
färsk krydda ex. timjan
Alla ingredienserna blandas i en skål och smakas av om det behövs extra kryddning.
 
Bilden ovan visar hur degen delas i bollar som kavlas ut och en klick fyllning läggs på mitten. Sedan stängs kanterna ihop och trycks samman med en gaffel. Bröden gräddas ca. 15 minuter i ugnen. Vill man pensla bröden går det bra och sesamfrö på toppen passar fint.
Jag serverade de fyllda tomatbröden till kvällens veganska bouillabaisse som innehöll potatis. fänkål, lök, ärter, vita bönor, matlagningsgrädde och saffran. Men ingen fisk som dess namne gör.
 
Imorgon ska det visst vara en solig dag igen och då ska gräset klippas och häcken ansas. Ja, så var det växthuset som ska pysslas om. Undrar hur många hönor som vill hjälpa mig med det?
Kanske blir det en fikapaus någon gång under dagen och till den kan det passa med en mjuk kaka med äpplen i. Denna frukt finns med i någon form varje dag nu.
 
 

Taggar: Tomatbröd med fyllning;

Kommentera inlägget här :