En gång ska du vara en av dem som levat för längesedan

 
 
 
Med fokusering och stark vilja har jag idag fått till några olika övningar där mina elever i årskurs nio ska visa sina kunskaper i konsumenträtt. Det gäller att förstå olika ord och begrepp och att använda dem på rätt sätt. Det finns många bra websidor där tips kan hämtas som Kronofogden, Konsumentverket och andra. Det gäller att ge eleverna möjligheten att undvika den där förädliga skuldfällan som många trampar i. Mitt arbete idag tog några timmar och jag kände mig nöjd när det var klart.
 
Efter skrivbordsarbetet belönade jag mig själv genom att få fortsätta mitt släktsökande kring Arbetskarlen och f.d. sjöartilleristen Johan Pehrsson Loo som gifte sig och bildade familj i Blekingesocknen Nättraby. Jag tror mig veta en hel del om hans födelse i Vinnerstad 1784 och uppväxt i Östergötland och hur han sedan kom till Stockholm 1806. Därefter är det en lucka tills han dyker upp i Nättraby 1816. Johan Pehrsson föddes med ett annat efternamn och om jag har rätt i mina antaganden om hans barndom är det en spännande resa som kan göras bakåt i tiden. Men än vågar jag inte avslöja något om den. Johan är min morfars-farfars-morfar och han levde mellan 1784-1827.
Nättrabys Kyrka är från 1100-talet och ligger vid Nättrabyån som rinner ut vid Karlskrona. Precis innanför muren mot ån finns en familjegrav där min morfar och hans föräldrar ligger begravda.
2017 var min bror och jag på ett av våra gemensamma besök i vår mammas och släktens fotspår. Då visade några släktingar oss den vackra platsen där graven finns. Vår mamma hade aldrig under hela sin levnadstid velat visa platsen för oss då den förmodligen rev upp allt för jobbiga minnen hos henne. Men nu vet vi om platsen och om allt går som jag vill ska jag kunna väva ihop släktsagan lite till.
En gång skall du vara en av dem som levat för längesen.
Sagt av Pär Lagerkvist som fick Nobelpriset
i litteratur 1951.

Kommentera inlägget här :