På sjunde dagen....

En vecka är det sedan jag petade ned några frön i små krukor. En längtan efter våren med ett sug efter det gröna hade fått mig att köpa ett miniväxthus som sedan placerats i köksfönstret. Redan efter några få dagar puttades den första jorden åt sidan och något grönt tog för sig av ljuset ovanför jordytan. Squashen var först men idag på sjunde dagen syntes små gröna prickar av tomaterna som nu ska visa sin gröna sida.
Idag skiner solen men det är fortfarande kallt ute. Jag har för mig att det var liknande väder för många år sedan den här dagen då mitt andra barn föddes. Grattis min son, som på bilden är 1 månad. När han föddes var det fortfarande flest barn som föddes i mars månad. På senare år är det sommarbarnen som blivit flera. Jag kommer ihåg att vistelsen på BB var 4 dygn, då det var andra barnet och allt fungerade som det skulle. Tiderna har förändrats och idag är det väl knappast tänkbart att någon stannar / får stanna så länge innanför vårdens väggar. 
Vårdagjämning
Om två dagar är dagen och natten lika långa och sedan kan det bara bli ljusare några månader framöver. Härligt och efterlängtat och kanske kan det påverka den stora tröttheten som råder hos mig för tillfället. Den senaste veckan har varit urjobbig och orken har inte funnits hos mig alls. Sena dagar på jobbet och efter de dagliga sysslorna på hemmaplan har jag stupat i säng flera timmar tidigare än vad som är normalt för mig. Även nu under helgen har det varit så och därför har min kära sambo fått många kvällar utan mitt sällskap kring sig. 
God ljuspunkt
I onsdags kom en av mina elever med en påse muffins som jag fick. Riktigt goda var de och passade bra till kaffet jag hade med mig hemifrån. Klassen hade haft i läxa att göra något som innehöll ägg men att få se resultatet live var en trevlig överraskning eftersom de bara behövde ta en bild på sina skapelser.
Jag har haft lektioner om protein för några klasser. Då bjöds det på köttbullar och falafel som utgångspunkt för en diskussion mellan olika grupper. Eleverna skulle försvara köttätande eller växtbaserat ätande. De gick riktigt bra men några tyckte det var svårt när de skulle försvara något de inte riktigt höll med om egentligen. När vi sedan kom in på att äta insekter upptäckte jag att de som var positiva till det var fler än eleverna jag hade förra året var. Hmmm... 
Bokstund
 Medan Tindra tränar på sitt stora vårskutt, passar jag på att fortsätta läsandet i den tredje boken av fyra som Elena Ferrante skrivit om de båda vännerna Elena och Lila. Den skildrar tiden från deras uppväxt i Neapel på 1950- talet och sedan framåt i tiden. Dock får det bli läsande utan en alkoholdryck idag. Kaffe får det bli istället.
 


Kommentera inlägget här :