Två dagar kvar

Idag har jag rensat, kastat, packat och förflyttat kartonger som hela tiden stått i vägen. Jag talar alltså om packandet som sker på jobbet. Så här såg mitt skrivbord ut när jag gick hem för dagen och då var jag så less på det enformiga arbetet. I morgon ska jag på det igen och då ska kylar och frysas tömmas och städas ur bl.a.
I mitt anställningsavtal står det att mitt uppdrag är att planera och bedriva pedagogiskt arbete samt utföra för yrket i övrigt förekommande arbetsuppgifter. Så det är väl där i den sistnämnda skrivningen som packandet kommer in. Ett nödvändigt ont skulle jag vilja kalla det.
 
Nu ikväll har jag under några timmar bakat knäckebröd till midsommarbordet. Det är en något roligare sysselsättning. Hembakat hårt bröd är outstanding till sommarmaten. Ja, det passar förstås även till andra tillfällen under året.
 
Knäckebröd
20 st,  ugnen 225°
 
5 dl ljummet vatten
2 msk honung
15 g färsk, smulad jäst
2 tsk salt
2 msk dillkrydda eller 1 dl hackad dill
2 tsk bikarbonat
8 dl fint rågmjöl
ca. 4 dl vetemjöl
 
 
 
  1. Smula jästen i en bunke med vatten och honung. Rör tills det löser sig.
  2. Tillsätt salt, dill och rågmjölet med bikarbonat. Ta inte allt mjöl på en gång!
  3. Så är dags för vetemjölet som arbetas in tills degen är fast men inte för hård.
  4. Knåda degen och forma den sedan till en rulle som täcks med plastfolie.
  5. Låt degen vila i 30 minuter.
  6. Dela därefter degrullen i 20 bitar som kavlas ut till tunna kakor. Tag gärna ett tag med en kruskavel också eller nagga kakorna. Placera två kakor på varje plåt.
  7. Grädda mitt i ugnen 3-5 minuter. 
  8. Förvara torrt!
 
 

Taggar: dillknäcke;

Kommentera inlägget här :