Sommarkväll

 De senaste åren har det inte varit lockande att sitta utomhus på sommarkvällarna. Det har helt enkelt varit för svalt/kallt. Den här sommaren däremot har vi redan haft flera njutarkvällar under bar himmel. Just nu är ett sådant tillfälle. Intill oss finns ett ståtligt fläderträd som doftar extra gott så här när solen inte lyser längre. För någon dag sedan plockade jag några av hennes blomklasar. Jag glömde inte heller att niga mot henne när jag plockat klart. Sådant är viktigt oavsett om det är skrock eller inte. Nu står flädern i kylen och mognar några dagar innan det är dags att sila saften. 
Efter dagens jobbpass var det skönt att sitta ner i solen med en fika. Kakor, bullar och liknade behövs inte alltid utan idag gjorde jag en sommarvariant av risgröt med saftsås. Sådant är ju inte helt ovanligt annars i juletider. Kall risgrynsgröt blandade med vispad soyagrädde och hälldes i små skålar. Sedan blev det ett lager med saftsås, gjord på körsbär från trädgården. Slutligen små jordgubbar och lite god müsli.
Ännu en stund sitter vi kvar innan det är dags att gå in i huset men tills dess hoppas jag att vår igelkott vågar sig fram för att dricka vatten. Kvällen är ljum, vinet gott och T. underhåller med musik på gitarren han håller på att bygga av en vinlåda. 
 
 
 

Kommentarer :

#1: emma

kall risgrynsgröt lät väldigt gott!

Svar: Ja det är det också. Gröten kan användas på väldigt många olika sätt, året runt.
Skrivis

skriven

Kommentera inlägget här :