En annan tid

Nu när jag är mitt uppe i min semester betyder inte klockan så mycket, utan all den stress som uret orsakar har en möjlighet att rinna av mig. Den kommunikationsmöjlighet som sociala medier ger oss är tidlös och jag kan när som helst sända iväg ett hej, en fråga eller varför inte en bild till nära och kära. Så gör vi inom familjen och det är bara trevligt även om det nu råder en högst skämtsam omröstning över hur tidigt det är ok att sända iväg ett medddelande. En i familjen har inte semester just nu och bor där det råder en annan tidszon och uppskattar inte lika mycket plinget i mobilen när vi andra sänder meddelanden. Han vill sova......
 
Igår när jag satt ute vid lyktans sken och släktforskade hamnade jag på ett intressant spår som ledde till klockan som hänger i Svenarums kyrka i Jönköpings län. Klockan med urtavlor i de fyra väderstrecken som bara har timvisare och skänktes till kyrkan 1788
Under flera dagar har jag sökt efter uppgifter som kan leda till hur några anor på min pappas sida fick och hade namnet Wharling som senare blev Vallin. Mycket spännande har jag funnit i gamla i kyrkböcker som finns tillgängliga via Riksarkivet. Men just den där knuten som talar om när och varför Anders Magnus Johansson Wahrling (1808-1877) lade till det sista namnet, har inte löst sig än. Någon gång i början av 1830 lutar det åt och det har varit i trakterna av Barnarp, Byarum eller Svenarum, tror jag. 
 
Igår gav jag mig in på ett nytt spår som ledde till den där klockan.
Anders Magnus gifte sig 1835 (då hette han Wahrling) med Elisabet (Lisa) Andersdotter ( 1801-1872) i Svenarum. Hennes historia har jag inte tidigare ägnat mig åt. Nu fick jag veta att hennes mor hette Stina, fadern Anders Persson och att familjen bodde i Lökeryd i Svenarum. Lisas morföräldrar hette Holmqvist, Sven och Katarina och de bodde också i Svenarum. Sven var en bonde men även en väldigt kunnig person på många andra områden. Han beskrivs som en urmakare, snickare, skräddare och musiker.
 
Just denna Sven Holmqvist har alltså tillverkat klockan i Svenarums kyrka. Han gjorde också klockan som finns på ena väggen utomhus mot öster. ( Här är en liten film som berättar om kyrkan och där berättas om Svens  klockor en bit in i filmen. ) I den kyrkan gifte sig Anders Magnus Wahrling med sin Lisa 1835.
Sven Holmqvist har med säkerhet tillverkat tornur till ytterligare en kyrka, nämligen Borås Caroli eller Torpa kyrka som den ursprungligen hette, samt svarat för renovering av det mer än 200 år gamla tornuret i Sankt Nikolai kyrka i Halmstad. Det var en allkonstnär den där Sven.
 
Sexman
Jag sökte mig vidare bakåt i släkten och hamnade i senare delen av 1600-talet och tidigt 1700-tal. Fortfarande befann jag mig i Svenarum. På en gård som hette Lunden i Torarps rote fanns Jon Persson gift med Karin. Jon var mormorsfar till Sven Holmqvist. Han var en bonde men hade även ett ärofyllt uppdrag för kyrkan. Han var sexman. När jag läste detta fattade jag ingenting. Sexman, det lät konstigt och har en helt annan betydelse i modern tid. Tack vare internet fick jag snabbt veta att det var personer som var extra betrodda i en socken som bildade denna grupp, de kallades även rotemästare. De skulle se till att det som kyrkostämman bestämt också utfördes. Kyrkans tionde skulle de förvalta och se till att kyrkobyggnaderna sköttes. Prästerna fick hjälp med en hel del sysslor av den som var en sexman, en sorts vaktmästare eller ordningsman kan tyckas. Men de var dessutom socknens ”skvallertackor” och rapporterade otukt och ogudaktigt leverne till prästen. 1775 fanns det 1171 personer i Svenarums socken så det var många att hålla ordning på.
 
Genast började mina funderingar gå kring tiden då våran Jon Persson var sexman i Svenarums socken. Det var 1600-tal och i slutet på häxjakterna tid. Man fick nog se till att hålla sig väl med sexmännen som för övrigt kunde vara kvinnor också.
När jag kommit så långt i min forskning igår släckte jag ner lyktan och gick in i sommarvärmen som råder inomhus nu när torkan fortfarande har sitt grepp om oss. Undra om det är en förbannelse uttalad av någon häxa eller om det är klimatförändringar som råder. 
 
Taggar: Sven Holmqvist;

Kommentera inlägget här :