Kostförändringar

Att göra förändringar i sina kostvanor behöver inte vara så svårt. Det gäller förstås att vara motiverad och veta varför man vill, kanske behöver eller borde göra förändringarna. Den här veckan har jag haft flera lektioner för årskurs åtta som handlat om kolhydrater. En del av det material jag använde mig av ligger på bordet på den första bilden. Stora fina hallon och gelehallon ställde jag fram på tallrikar på deras bord. Det var bara till att smaka men efter en lektion om sockrets negativa påverkan på oss fanns minsann några godisbitar kvar på deras tallrikar. Jag brukar ta med mig artiklar från tidningar och den här gången passade det återigen med den rapport som Kostministeriet har gjort om vårt frukt- och grönsaksätande. Fibrer är ju en kolhydrat och vi gjorde en jämförelse mellan ris och bulgur. Det senare vann överlägset med sitt fina näringsinnehåll och dessutom kan vi odla det på hemmaplan. Däremot är det inget för en glutenintolerant person då det görs av vete. Läsk-och godisförpackningarna har jag samlat på mig genom att städa i korridorena på skolan. Dagens elever vandrar gärna till en närliggande butik när rasten och suget kommer, tyvärr. 
Hoppas att veckans lektioner får några av dem på bättre tankar. 
En kul grej var att en elev hade mig sig en slanggurka som skulle ätas på rasten.
- Bra, sa jag. Brukar du ha med sådant till skolan?
- Nej, fick jag till svar. Men idag tänkte jag att det kunde vara bra då vi skulle ha hemkunskap. 
När rasten kom fick han genast anhängare som ville dela gurkan med honom.
Kostförändringar i vårt hus
Från vegetarianer till veganer har visat sig vara väldigt lätt vad gäller mjölkprodukter. Förutom osten som vi bara lyckats med delvis är numera kylen fylld med havre- eller sojaprodukter. Veckans varuleverans räcker till knappt två veckor för två personer och ser ut som bilden ovanför. Det var väldigt lätt att vänja sig vid de goda produkterna och de traditionella mjölkprodukterna saknar jag inte alls. Den orange förpackningen är en havredryck med apelsin/mangosmak har ersatt helgjuicen. Färskpressad hemmajuice har vi ibland men ingen köpt juice. Glassen är en svaghet och Oatly´s vaniljglass av havre är väldigt god. Inte ens barnbarnen klagar på den och det är ett gott betyg.
Att grodda själv är en billig och lite kul sysselsättning, speciellt om man som jag längtar efter att få börja odla uomhus eller i växthuset. Har du små barn i din närhet är groddning något de brukar gilla. På bara några dagar har mungbönorna mjuknat och släppt fram en fin liten svans. På en grov brödskiva med ett lager bredbart pålägg hamnade groddarna idag. Blev en riktig höjdare till ett mellanmål efter jobbet. Groddarna passar lika bra i en sallad, en wok eller liknande. En ny laddning mungbönor har redan satts på groddning i sina lådor. Den enda passning som behövs är att vattna och se till at de inte torkar ut.
Dagens middag bestod av nystekta bönbollar med tahinismaksättning, grön kall sås med färska kryddor i och en kokt kryddad grynblandning från Risenta. På femton minuter blev blandningen färdig. Det går lika bra med bulgur, matvete, mathavre, couscous eller annat. 
Den här blandningen kallas för frösotto och för att höja den näringsmässigt men även smakmässigt blandade jag i en del efter att kastrullen tagits bort från plattan.  Jag tog:
tomater i små bitar
klippta aprikoser
paprika i tärningar 
och
klippt persilja
oregano
 
Det blev lite som en tabouleh fast på mitt sätt då.
 
 
Att göra förändringar i sina kostvanor utmanar matlagandet och ger mig mig nya smaker att njuta av. Kostförändringar ger mig bara mer av nya goda saker på tallriken så varför stå och stampa med samma rätter hela tiden. Det är bara att ge sig hän och testa nytt. Fast gärna det som ger en bättre hälsa då förstås.
Taggar: groddar;

Kommentera inlägget här :