Måndag vecka 32

Det är fortfarande sommarvarmt om än inte lika extremt varmt som det varit en stor del av den här sommaren. Ikväll väntas besök av äldsta dottern som kommer hit med sina två barn. De har en ganska lång bilresa från strax norr om Stockholm hit till Malmö. Något stopp på vägen görs för att hälsa på syster och kusiner i Småland. Sedan blir det en bror och mera kusiner härnere i södern. Att ha kontakt med varandra idag är väldigt lätt via olika medier men livekontakter är ändå det bästa. Att göra saker ihop som sedan blir härliga minnen är viktigt. 
Om en stund ska jag in i köket och baka knäckebröd och en mjuk kaka. Det får bli en mjuk pepparkaka med lingonsylt i. Det bakade min mamma när hon hade sur grädde som skulle användas. Jag gör den av andra "mjölkprodukter" vilket går lika bra. Recept som går i arv är också fina minnen.
  
 
Mjuk pepparkaka
  • 50 g smält matfett
  • 2 ägg (jag använder No-egg)
  • 2 dl socker
  • 3 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk pepparkakskryddor
  • 2 dl mjölk eller grädde  (jag använder havremjölk)
  • ev. 1 dl lingonsylt
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Smörj och bröa en kakform.
  3. Vispa ägg och socker poröst.
  4. Blanda ner de torra ingredienserna växelvis med mjölken.
  5. Tillsätt lingonen och häll sedan smeten i formen. 
  6. Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca. 50 minuter.
  7. Låt den vila lite innan den vänds ut från formen.
----------------------------
 När min pappa levde berättade han gärna minnen från sin barndom och tiden som sjöman eller annat. Det finns foton som styrker hans berättelser. Några härliga bilder är från tidigt -50tal och den plats han var mycket på som barn och ungdom, speciellt när det var sommar. Även jag var där då och då lite senare när han bildat familj. Granne till hans älskade sommarplats, som finns i Smålandsskogarna, var en bondgård där hö´t togs om hand på ett helt annat sätt än man gör idag. För mig utstrålar bilderna barndomens somrar så som de var för länge sedan.
Bondens son Ingvar hjälper sin far med arbetet. Hästen gör dragjobbet och kan passa på att mumsa av det goda gräset.
På förstukvisten sitter min pappa som hjälpt till på gården den där dagen. Observera de fräcka skorna han köpt på en av sina sjömansresor.
Taggar: mjuk pepparkaka;

Kommentera inlägget här :