Trädgårdspyssel och våfflor

Helgen är snart över och då väntar ännu en intensiv arbetsvecka. I skolans värld kan det betyda sista rycket för eleverna att få godkända betyg eller att höja sig ännu ett steg. En del lyckas, andra inte och vi lärare gör allt vi kan för att hjälpa dem med tid, råd och uppmuntran. Ibland önskar jag ändå att vissa elever ville hjälpa sig själva lika mycket och inte snegla för mycket åt allt annat som är så kul och distraherande.
 
Kul var det speciellt för mig när T. och jag igår hade en samarbetsövning i trädgården. Där monterade vi ihop ett växthus som nu är placerat på några lastpallar. Resultatet blev så fint att jag hade kunnat hoppa jämnfota av ren lycka. Kanhända märkte grannskapet av mina glädjeyttringar och isf bjuder jag på det.
En byggvaruhuskedja anordnade för ett tag sedan en tävling där ett miniväxthus var priset. Precis ett sådant ville jag ha och knåpade därför ihop ett tävlingsbidrag. Vinner jag inte får det bli ett köp, sa jag. Ett köp blev det också då några andra hade turen på sin sida att vinna. Vinsterna hade utökats till tre växthus och vinnarna lyckönskas verkligen av mig.
Jordgubbsplantorna som nu har ett eget hus, lockade tyvärr både fåglar och katter förra året och nätet vi hade placerat över hjälpte föga. Nu får vi kanske smaka på jordgubbarna själva i fortsättningen.
 
Söndagen har inneburit barnbarnssällskap då deras föräldrar var iväg på inköpsrunda för detaljer till sitt hus som byggs om. Vi pusslade, ritade, spelade spel, tittade på Sommarskuggan och åt våfflor för det hade jag utlovat.
Recptet tog jag från en bok som Mjölkfrämjandet gav ut i början av 1990-talet. Hoppas de förlåter mig då jag inte använde komjölk utan havremjölk och dessutom havreglass till serveringen. En påse egenodlade hallon som kokades upp med lite socker blev toppengott som ytterligare tillbehör. 
Vid ett besök till källaren kylskåp hittade jag ingen Sommarskugga men en flaska hemkokt körsbärssaft-den sista. Småflickorna höll med om att saften var mycket godare än bubblande läsk.
 
Frasvåfflor
8-10 st
100 g smör
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt
4 dl mjölk
 
  1. Smält smöret.
  2. Blanda ihop resten av ingredienserna i en skål och vispa sist ner det smälta smöret.
  3. Grädda våfflorna gyllenbruna.
Våfflor är gott, väldigt mättande, hyfsat billigt men tar en hel del tid att göra om man är några stycken som vill äta ihop. Det sista är förmodligen anledningen till att det inte görs våfflor här hemma så ofta och därför blir det lite av en fest när det väl bjuds.

Kommentera inlägget här :