Smaktest

En av mina lektioner på hemkunskapen idag bestod av ett smaktest. Syftet var inte bara att få fram en vinnande vaniljsås av tre aspiranter, utan att även smyga in lite kunskaper om näringslära. NI vet sådant som kolhydrater, fett, energi och liknande. 
Jag utgick från såserna på bilden och på små tallrikar fick varje elev en liten klick av varje sås. De fick däremot inte se några förpackningar förrän vinnande sås var utsedd. 
Sedan började vi....
Alla fick först rösta fram vilken sås som såg godast ut. Sedan fick de ge den som hade bäst konsistens sin röst och slutligen var det smakerna som testades. 
- Jag känner en banansmak, sa någon och andra höll med. 
- Det smakar vaniljglass kom sedan och det är ju inte så konstigt, när ingredienserna är i stort sett de samma. 
När sammanräkningen av rösterna var klar lyfte jag bort lådan som täckt förpackningarna och avslöjade att dagens vinnare blev......
....nummer 1 som var Arlas vaniljsås. Den vann i kategorierna utseende och smak. På andra plats kom Ekströms vaniljsås som vann med sin konsistens och på sista plats kom Valios laktosfria vaniljsås. 
Om du kan tyda anteckningarna som gjordes på tavlan så syns där att vi på ett bra sätt fick med en del begrepp från näringsläran. Samtidigt blev det en roligare lektion. En elev drog slutsatsen att om man äter en styck literförpackning av den vinnande såsen så täcker det nästan energibehovet för en dag. Blir ju lite ensidigt att äta förstås men kul är det när funderingarna kör igång.
Så kan det gå till på mina teorilektioner i hemkunskapen för årskurs åtta. Nu ska jag utföra samma sak i några grupper till för att få fram terminens vinnande vaniljsås.
 
Taggar: Arla vaniljsås;

Kommentera inlägget här :