Leva som jag lär

På mina lektioner i hemkunskapen håller jag på med att få mina elever att förstå det vansinniga att kasta användbara matvaror, att inte lägga upp mer på tallriken än vad kroppen behöver och att förstå sambandet mellan matsvinn, miljö och ekonomi. Den här veckan har jag vid ett flertal tillfällen i olika sammanhang visat en bra liten film som finns på UR-play, men man behöver inte gå i skolan för att se på den. Gör det du också! 
Jag blir så sugen på att jobba i den miljö som restaurangen i filmen speglar, men restauranglivet har jag ju redan avverkat så jag får använda tipsen privat istället.
Här är länken till  filmen som heter:
Härifrån till hållbarheten: Matsvinn
 
En varubeställning har precis gjorts och sänts iväg och på söndag kväll får jag varorna levererade hem. Ett bra resurstänk som min leverantör har är att jag kan köpa andrasorteringsfrukt eller grönsaker. För 25% av fullpriset får jag då 4 kg av vardera frukt och grönt. Detta har jag nu testat vid flera tillfällen och det är inte mycket jag behövt rensa bort. Det blir alltså en winwinsituation. Lite spännande blir det också när jag inte vet vad påsarna innehåller. Efter leveransen gör jag sedan min matsedel och använder då grönsakerna som grunden i maträtterna. Det är ett sätt att tänka på. Ett annat är det klassiska att laga mat efter vilken säsong det är och på så sätt inte låta kostnaderna för hushållet skena iväg. Ännu ett klimatsmart och ekonomiskt tänk är att använda matresterna i lunchlådor eller "restdagar" hemma. Tipsen kan bli flera och att utmana sig själv så matsvinnet minskar kan vara riktigt kul och är inte alls omöjligt.
I en soppa kan rester hamna och igår hade vi en Tacosoppa med diverse grönsaksrester, lite sånt och lite sånt i. Visst går det bra att ha ett recept att utgå ifrån men att slaviskt följa det är inte tvunget.
Tacosoppa till middag och lunch
3-4 port.
250 g färs, vanlig eller vegetabilisk
1 gul lök, finhackad
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 röd paprika, finhackad
1 msk olja att steka i
1 dl majskorn
1 burk krossade tomater à 400 g
1 grönsaksbuljongtärning
1 liter vatten
1 tsk paprikapulver
2 tsk mald spiskummin
2 tsk torkad oregano
salt
Börja med att steka färs, lök och paprika i oljan i en stekgryta.
Tillsätt majskorn, tomatkross, buljong och vatten.
Koka upp.
Låt koka i 8-10 minuter.
Krydda och smaka av soppan.
Färdigt!
Taggar: matsvinn, tacosoppa;

Kommentera inlägget här :