Stress

 
Ett sätt för mig att försöka koppla av hemma är att skriva och tanka av mig. Det kan jag göra här på bloggen men även när jag sysslar med släktforskning. Släktforskningen låter jag idag bli symboliserad av bilden här ovan. Den togs för några år sedan och det är ett av mina barnbarn som leker i höstlöven i Torup utanför Malmö. Trädets rötter gräver sig ner i jorden precis som släktingar före mig. Vi de levande, befinner oss ovan jorden och funderar kanske över livets mening men kan det vara tydligare?
Vi stressar för mycket. Hitta lugnet. Det läste jag nyss i en reklam för Sydsvenska Dagbladet. Uppmaningen var då förstås att slappna av och läsa en tidning. Det är ingen tokig sak alls, för när det susar omkring för många saker i och omkring oss tappar man till slut fotfästet och hjärnan går in på sparlåga. Då fungerar vi inte fullt ut längre.
Just en sådan sak råkade jag ut för idag. Det har varit galet mycket på jobbet en lång tid och idag blev det så mycket att jag inte kunde ha kollen på mig själv. Det yttrade sig i att när jag skulle skriva ett jobbrelaterat SMS visste jag inte alls hur man skulle göra. En kollega till mig stod vid sidan om och såg hur jag ansträngde mig och förstod mitt dilemma. Efter en stund lugnade det ner sig och jag fick iväg mitt meddelande men en tankeställare fick jag. Är det så här jag vill ha det på jobbet, ska jag offra mig själv? Nej det får banne mig ske förändringar om skolvärlden ska få behålla mig som anställd.
 
Att äta nyttigt är en sak som hjärnan uppskattar och idag blev det falafel, klyftpotatis, tsatziki och en tomatsallad till middag. Späckat med alla näringsämnen som behövs. Under tiden vi åt stod det en chokladkaka i ugnen. Sådant kan man också behöva ibland. Men det var inte vilken kaka som helst utan den bestod till största delen av riven zucchini. Jag lovar att den var god, lite kladdkakekänsla gav den men jag uppskattar nog den här varianten mera.
Sallad med tomat och äpple
2 port.
 
1 äpple
1 tomat
½ dl inlagd lök (eller skuren purjolök)
klippt persilja
svartpeppar
 
Zucchinikaka med choklad
ugnen 200 grader
 
5 dl riven zucchini
3½ dl vetemjöl
2 dl socker
4 tsk bakpulver
¾ dl kakao
½ tsk salt
1½ dl rapsolja
1 dl havremjölk (eller annan)
 
Rör ihop alla ingredienserna och häll sedan smeten i en smord eller pappersklädd form.
Grädda mitt i ugnen i cirka 40 minuter.
 
Kakan kan även bakas med rivna färska rödbetor.
Till glassen serverades Oatlys goda havrebaserade glass.
Taggar: tomat och äppelsallad, zucchinikaka med choklad;

Kommentera inlägget här :