Snabbakat pannbröd

Torsdagsoppan idag var en grönkålssoppa som jag snabbakade ett bröd till. En bakpulverdeg som det blev fyra brödkakor av var precis lagom till oss två här i hushållet.
Pannbröd
4 st.
 
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 krm salt
1 krm kummin eller annan krydda
4 msk vatten
2 msk olja
 
  1. Blanda alla torra ingredienser i en skål.
  2. Tillsätt vatten och olja och arbeta ihop till en deg med en träsked. Överarbeta inte!
  3. Dela degen i 4 bitar som kavlas ut tunnt, ca 15 cm i diameter.
  4. Grädda bröden i en torr het stekpanna i ca. 2 minuter per sida.
  5. Sänk värmen om brödet blir mörkt för fort.
  6. Serveras nybakade.
Grönkålssoppan serverades med riven ost i. Det passar också väldigt bra med kokt ägg i skivor eller klyftor.
 
Brödet är snabbt bakat och innehåller ingredienser som oftast finns hemma. Kan vara kul att baka med barn som får kavla ut degen till små kakor och under en vuxen persons övervakande kan de grädda det också. 
 
För er som eventuellt väljer att ha glutenfritt mjöl i ert bröd går det hur bra som helst att göra det som pannbröd. 
Här har jag bakat med glutenfritt mjöl.
 
Vill du ha brödet nyttigare - välj ett grövre mjöl!
Taggar: pannbröd;

Kommentarer :

#1: Lars Gustafsson

Spännande. Du som kan det här, kan jag ersätta vetemjölet med mandelmjöl?

Svar: Jag har testat med mandelmjöl men det blir så smuligt och har svårt att hålla ihop. Däremot går glutenfria mjölmixer hur bra som helst, både ljusa och mörkare. Även grahamsmjöl går bra. Nästa gång ska jag prova med havremjöl.
Skrivis

skriven
#2: Tess

Mums, vad gott! :)

skriven

Kommentera inlägget här :