Elevens val

I morgon och på fredag ska vi ha två dagar där våra elever fått välja olika aktiviteter som de ska få ägna sig åt. Alltså vad som kallas för Elevens val. Det som fanns att välja på var en hel del som boxning, fotboll, friluftsliv, slöjd, matte, bild, stadsvandringar, matlagning mm. Då det är jag som ska leda morgondagens båda matlagningspass har jag knåpat ihop ett program som ser ut så här:
Det var faktiskt ganska roligt att göra foldern och fundera ut mitt tema som slutligen blev, En matresa under 50 år.
Nu hoppas jag att eleverna som går i åttan och nian ska tycka det blir kul att testa maträtter som var aktuella i Sverige från 1950-talet och fram till slutet på 1900-talet.
De kommer att få tillaga maten och sedan duka upp en buffé som ska avsmakas.
Vad sägs om följande:
1950- talet: Pulverpotatismos med köttbullar, lingon, rivna morötter och inlagd pressgurka.
1960- talet: Pizza Margharita
1970- talet: Hawaiikassler med ris 
1980- talet: Potatissallad med rostbiff plus varma päron med After Eight.
1990-talet: Tacopaj med majs
Drycken blir egentillverkad citrondricka.
Det här är alltså en tid innan de själva var födda så det blir en form av historisk mat.
Jag återkommer i morgon med resultatet från matlagningen och några av recepten.
 
Vår egen middag här på hemmaplan var idag en Marockansk gryta med couscous. Då det fanns en stor sötpotatis med i förra veckans grönsakskasse fick den vara det jag utgick ifrån när rätten valdes. En hel del olika kryddor fanns i grytan som saffran, chili, harissa, spiskummin, ingefära, paprikapulver, kanel, salt och peppar. En smakrik gryta blev det alltså men utan att vara för stark. Marockansk mat är både het, stark och samtidigt söt. Enligt receptet skulle det vara kikärter med i grytan men då det var slut här så fick det bli vita bönor istället och det gick hur bra som helst.
Coscousen blandades med russin, citronsaft och dill. (persilja går precis lika bra)
Receptet hämtade jag i tidningen Vego, nummer 5 2017. Men det finns många varianter av liknande grytor på nätet. Med eller utan animaliska inslag, allt efter tycke och smak.
 
 
Något bröd att doppa i en gryträtt eller soppa är alltid gott. Den här gången valde jag ett färdigt tortillasbröd.
 
Sötpotatis.



Kommentera inlägget här :