Sextonde semesterdagen - byggprojekt

Om man bor i eget hus hör det nästan till att semestern innehåller någon form av ett projekt med huset eller trädgården. Oftast är det både och och det är ju faktiskt kul att skapa förändringarna själv. På baksidan av vårt hus finns sedan nio år några vindruvsplantor som växer så det knakar varje sommar. Den enkla klätterställningen/spaljen jag först byggde känns nu för klen och det är dags med något stabilare. Därför är den här sommarens projekt att göra en kombinerad vinpergola och stomme till någon form av uterum. I några dagar har vi därför haft brainstorming och det börjar närma sig det praktiska genomförandet. Favoritbutiken Hornbach har nu fått besök av oss och det är alltid lika kul att åka dit.Inköp har gjorts av bräder, stolpspjut, skruvar och lasyr.
När vi stod vid kassan för att betala läste jag på en stor reklambild på väggen där det stod: " Vissa snackar om det, andra gör det". Bra ord som jag tar med mig för att kunna använda under kommande arbetsår och inte bara på hemmaplan.
För att orka med att tänka och att göra, krävs energi i form av mat och dagens middag fyllde vårt behov av sådant.
.
Det blev en snabbt ihopsnodd måltid som bestod delvis av rester från gårdagen. Tomatsoppan som blev över utökades med quornfärs och blev perfekt till grönsakspastan som syns där på bordet. Att låta olika sorters grönsaker koka med i pastavattnet ger ett färggladare, nyttigare tillbehör på tallriken sedan. Ytterligare grönsaker och en bit parmesan fanns också i kylen. Annars börjar det bli lite utplockat av råvaror här hemma. Men det gör ingenting för i morgon kommer det påfyllning med hemleverans från MatHem.
Tallriksmodellen för en vegetarian.
Det är ju faktiskt så att om man tar något sött i samband med måltiden minskar suget mellan måltiderna. Just under lediga dagar tycker jag om att ta kaffe efter maten med en liten "godsak" till. På jobbvardagarna blir det aldrig tid för sådant. Om godsaken är hembakad går det ju även lätt att ha koll på sockermängder och sådant. Idag hamnade två godsaker på det lilla fatet till kaffet. Den onödiga kalorimängden som det gav mig jobbade jag bort senare när jag klättrade upp och ner på en stege för att klippa ännu en sträcka av häcken. Det tar aldrig slut. ;)
När vi satt ute under vinrankorna i sommarvärmen började jag att få en sådan lust att se  "Nyckeln till Provence". Det är två helt underbara feelgoodfilmer från Frankrike som gjordes någon gång kring 1990. Huvudpersonen är pojken Marcel som bor med sina föräldrar i Marseille och tillbringar en härlig sommarledighet i Provence. Just detta att sitta runt ett stort bord (gärna ute) och äta länge, samtala och njuta tillsammans är nog bland det bästa som finns. Det gör man en hel del i de där filmerna. Sedan är det förstås en massa annat som händer. Nu bara måste jag leta fram filmerna som ska finnas någonstans här i huset.¨
 
 
Taggar: Nyckeln till Provence;

Kommentera inlägget här :