Artonde semesterdagen

Vädermässigt en blandad dag med ömsom sol och ömsom vatten. Frukosten i växthuset var helt ok när små droppar kom men den efterlängtade eftermiddagslässtunden i en vilstol ute i solen blev det ingenting av, då regnet behagade komma i en större mängd. Istället passade jag på att producera diverse ting i köket. Jag gillar dessutom att kökstrixa så det var väl utnyttjad tid. Allt började med att jag gick ut i trädgården och plockade med mig olika kryddor in. Kan du se vad fatet erbjuder?
Från vänster är det salvia, timjan, gräslök, oregano, dragon och rosmarin. Från frysen tog jag persilja och när kryddorna repats från sina kvistar mixade jag dem i 2 dl ljummet vatten. Detta använde jag sedan i en deg enligt receptet här:
Örtbröd med ost
20 st
ugnen 222º
 
50 g jäst
30 g blandade hackade örter
2+3 dl ljummet vatten
½ dl olja
2 tsk salt
2 msk flytande honung
3 dl riven ost (spara lite till utbakningen)
ca 12 dl vetemjöl
  1. Smula ner jästen i blandningen med örter och vatten.
  2. Tillsätt resten av vattnet, oljan, saltet och honungen samt osten.
  3. Arbeta sedan ihop till en deg med mjölet. Gör det i omgångar så degen inte blir för kompakt.
  4. Låt degen jäsa i 30 minuter.
  5. Ta upp degen på bakbordet och dela den i 2 delar. Jag gjorde bullar av hälften och örtpinnar av hälften.
  6. Örtpinnarna görs genom att kavla ut degen till en platta som sedan skärs i cirka 2 cm breda remsor.  Vrid varje remsa några varv. Lägg dem på plåten och strö över lite extra ost.
  7. Jäs ytterligar 20 minuter.
  8. Grädda mitt i ugnen 10 - 12 minuter

Den här sortens bröd passar till sommarmaten såsom sallader, röror, som korvbröd, till sillen eller varför inte till en soppa? Så fick det bli - soppa med örtbröd, tomater och fetaost.
Inspirationen till soppan fick jag från en förpackning lök som köptes på ICA. Jag plussade på med morötter och potatis i samma mängder som de andra grönsakerna. Å, så lite persilja för extra järntillskott.
En soppa kräver en kaka efter och det hade jag som tur var hunnit med under regnvädret. Några extra morötter skalades till soppan och hamnade då i en morotskaka. Så mumsig den blev!

Morotskaka enligt recept från ICA

PORTIONER: 10 bitar
  • 3 ägg
  • 3 dl socker
  • 3 dl finrivna morötter
  • 1 dl neutral rapsolja
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk bikarbonat
  • 3 tsk kanel
  • 1 tsk salt
  • smör till formen
  • valnötter till garnering
Glasyr
  • 200 g färskost
  • 2 dl florsocker
  • 1 msk färskpressad citronjuice
Hur kakan ska göras kan du läsa på ICAs egen receptsida.  Istället för bikarbonat ökade jag bakpulvret till 3 tsk. Jag hade inga valnötter utan hackade hasselnötter istället. Min form klädde jag med bakplåtspapper och slapp därför att smörja och bröa den.
Lagom till kaffet efter soppan hade det slutat regna så efter avtorkande av möbler gick det att sitta ute en stund. Men tyvärr är det så att nu när kvällsolen finns här har jag ingen större nytta av den, varken på altanen eller baksidans uteplats. Det finns stor växtlighet i vägen och jag vill inte bli ovän med gran(n)en som tycker så mycket om sitt träd. Men jag hade verkligen uppskattat om det sågats ner nu på ålderns höst. (trädets ålder). ;)) Då hade det varit en större tjusning att sitta ute och njuta av solnedgången.
 
Det bidde faktiskt en sak till i ugnen när den nu ändå var uppvärmd. Spaghetti- och quornfärssåspaj. Här kastas inga rester utan de får nytt liv och därmed är morgondagens middag redan fixad.
 
PS. Om någon undrar hur det gått med promenaderna och Runkeeper så kan jag berätta att den fungerade på vandring nummer två och att det blev en tredje igår. 8 km är alldeles lagom att knata runt och att peppa sig själv med att slå diverse rekord är extra kul. Igår blev det dessutom med musik i lurarna. Mitt mål är att vandra 3 gånger i veckan retsen av semestern. Den här veckans mål är därmed uppnått men det som händer är oftast att mycket vill ha mer och kanhända blir det en extra vända i morgon.
 
Taggar: morotskaka, örtbröd;

Kommentera inlägget här :