Mandelpesto

Onsdag - Sen hemkomst då vi har personalmöte varje onsdag. Gott var det då att mötas av kaffe med tilltugg som min kära sambo fixat. Satt ute på altanen men det märks att solen inte värmer så mycket när klockan närmar sig 18. Tog en sväng med gräsklipparen för att få lite kvällsmotion. Vi köpte en gammaldags handklippare i somras och det känns helt ok att inte belasta miljön. Vi kanske kan kalla oss "planetskötare" enligt sommarlovsprogrammet för barn, som sändes i somras. Miljövän är kanske ett mera bekant ord. Oavsett miljö eller inte har vi en ganska liten gräsmatta så det går snabbt att springa där en stund med klipparen.
Morotsblommor - Nu blommar det i blomlådan på trappräcket. I början av sommaren stoppade jag ner några bitar med morötter som börjat växa. Det dröjde inte länge innan de fick grönska ovan jorden och nu blommar de med lite dillliknande blad och ljusa blommor som faktiskt luktar just morot. På samma sätt har jag planterat lök som börjat växa och det blev också fina blommor.
Björnbär - För kanske 8 år sedan planterade jag en björnbärsplanta vid ett plank i trädgården och den har nu blivit väldigt stor. Idag var det dags att plocka in de första mogna bären för året. Stora, söta och väldigt goda var de. Nu nöjde jag mig med att bara plocka några deciliter och får ta resten till helgen.
En bricka med oregano för torkning plockade jag också med in till köket. När kryddorna klipps ner flera gånger under sommaren ger de flera skördar med de goda späda bladen. 
Mandelpesto - Nästan tom är burken som syns på bilden, den som vi fick av min son för några veckor sedan. Pesto är inte bara gott till pastan eller osten, utan även att lägga i pizzasåsen, matmuffins, tomatsoppan eller på ett kex. Det finns många användningsområden.
Idag gjorde jag en egen variant av mandelpesto som blev väldigt lyckad och var lätt att göra. Jag tog i ordentligt så det blev mycket, ungefär fyra burkar motsvarande den på bilden. Pesto håller bra i en tättslutande burk och om den torkar till häller man bara på lite olivolja på toppen så peston hålls fuktig.
Mandelpesto
100 g hackade mandlar
200 g soltorkade tomater
100 g riven ost av parmesantyp
ca. 2 dl olivoja
Allt mixas till den konsistens man vill ha och receptet kan lätt halveras eller på annat sätt ändras i mängd.
 
Paski sir - Så heter osten som jag använde i peston. Den kommer från ön Pag i Kroatien. Där betar får bland kryddväxter som finns på fälten och det ger smak till den mjölk som osten sedan görs av. Det är en vällagrad hårdost som påminner om parmesanost och den är fantastiskt god i maträtter men även att ta en bit av till kex eller annat.
Havrekexen som bakades här för några dagar sedan blev bra att smaka och jämföra de båda mandelpestosorterna på. Jag måste säga att den hemgjorda lyckades jag med och nu finns alltså ett alternativ till den köpta. Jag tackar sonen som tack vara sin gåva gav mig inspirationen till att göra detta. 
 
Dagens middag!
Pasta med squashröra, ostsås och mandelpesto.
 
 
Taggar: Mandelpesto;

Kommentera inlägget här :