Allting blir lättare om det finns ramar

Jag uppskattar ordning och reda. Det innebär bl.a. att jag vill ha någon form av ramar eller regler runt mig. Tider för verksamheter är en ram och i skolans värld är ju scheman sådant. För en vecka sedan började vi lärare på min arbetsplats och vi har fortfarande inte fått scheman för terminen/äsåret. Idag började eleverna och de var väldigt nyfikna på hur deras scheman skulle se ut, men inte fick de veta det. Nu pratas det om att på måndag ska vi nog få veta våra ramar för verksamheten. Jag vet att det är många faktorer som försenat vårt ramverktyg men det hjälper inte mig då jag inte kunnat planera som jag vill innan eleverna kommer utan nu ser jag mest stressen det kommer ge när det väl kommer. Att ta dagen som den kommer passar under ledigheter men inte nu.
Jag har förstått att det väntar mig några försämringar på arbetsplatsen också och det var inte kul att få höra om men inte kunna se hur mycket de kommer att påverka mina jobbveckor. Just nu är jag alltså lite "jobbdeppig" och det är ingen lustig känsla. Nu har jag lastat av mig lite av den negativ känslan och övergår till något helt annat.
 
DNA
Jag brukar då och då skriva om ett av mina intressen som är släktforskning. Det finns en digital plattform som heter MyHeritage där jag samlar "mitt släktträd" och det som framkommer historiskt kring de personer jag är släkt med nu och bakåt i tiden. Via MyHeritage har jag beställt och idag fått hem ett DNA-test. Nu är testet utfört och redan återsänt till Houston i Texas. Där ska det analyseras och om några veckor hoppas jag få svar på min etnicitet från alla fäderneärvda linjer, både min pappas och mammas. Så spännande det kommer att bli! Kommer det visa sig att jag är en äkta viking, en häxa från 1600-talet eller har något blod i mig som jag inte alls känner till?
 
Recept
Att använda recept är också en sorts ramar och dagens var ännu ett från Gröna kassen. Jag dubblerade det bifogade receptet och det räckte till 2 personer plus en matlåda. Maten tog knappt 30 minuter att tillaga och blev väldigt god. 
Vegansk linsgryta  med smak av kokos
 
1 dl ris + 1 dl quinoa
Koka riset enligt anvisningen och låt quinoan koka med de sista 15 minuterna. Tillsätt extra vatten så det in te kokar torrt.
 
1 hackad rödlök
1 hackad vitlöksklyfta
1 msk olja
2 dl röda linser
1 tärning grönsaksbuljong
1 tsk curry
2 krm spiskummin
1 tsk paprikapulver
2 krm svartpeppar
2 krm salt
1 krm chiliflingor
1 burk krossade tomater
1 burk kokosmjölk
½ dl vatten
2 rivna morötter
 
  1. Fräs löken i oljan och tillsätt sedan linserna samt kryddor plus buljongtärningen.
  2. Blanda ner tomater, kokosmjölk och vatten samt rivna morötter.
  3. Låt grytan koka på mellanvärme under lock i 20 minuter.
  4. Servera med riset och någon grönsak och ev. pumpakärnor på toppen.
---------
Håll tummarna för fint väder i morgon då det bär av ner till havet för lekar och kuligheter.
 
 
Taggar: DNA, Gröna kassen, Linsgryta med smak av kokos;

Kommentera inlägget här :