En eftermiddag i köket

Igår var jag barnbarnsvakt några timmar och när jag åkte hem igen var det i sällskap med en stor påse rabarber. Sådant är alltid trevligt!
Påsen med sitt innehåll kom väl till pass idag då jag var ledig några timmar under eftermiddagen. Dessutom var det lite småkallt och mulet ute så jag placerade mig i köket för att producera ditten och datten.
Först skar jag sköljd rabarber i bitar och förpackade i påsar som nu ligger i frysen. De kan sedan användas när en paj, rabarberdricka, kräm, rabarberbröd, vin eller annat ska göras. Att spara för framtiden är alltid bra.
 
Sedan plockade jag fram ett recept som jag sett i tidningen Vi i villa, som kom i brevlådan för några dagar sedan.
Här är receptet.
Enligt deras recept ska hallon och rabarber ligga i botten av en pajform och sedan ska en smulig deg läggas på samt slutligen vit choklad rivas på toppen. Säkert fantastiskt gott!
Jag gjorde lite tvärt om.
  • Min version var att först att blanda frusna hallon med skuren rabarber och rårörsocker samt potatismjöl plus 100 g hackad mörk choklad. Mängder enligt länkens recept.
  • Sedan gjorde jag smuldegen av vetemjöl, rårörsocker, flagad mandel, vaniljsocker och smör.
  • Därefter fördelade jag smuldegen i botten på 15 aluminiumformar. Det blev 2 msk i varje form. På degen hamnade bären som den mörka chokladen redan fanns i. Visst ser det läckert ut?
  • Slutligen fick ugnen jobba. I 225 grader gräddades de små pajerna som var färdiga efter ca. 15 minuter.
  • Provsmakning var något som bara var tvunget att göra. Jag vände formarnas innehåll upp och ner som syns på bilden. En glasskula till passade bra. Vaniljsås hade varit minst lika gott.
Resten av pajerna har hamnat i frysen för att kanske bli en god dessert på söndag när alla mammor ska firas.
 
Kladdkakemuffins -igen
 
För några veckor sedan bakade jag kladdkakemuffins och lade ut receptet här på bloggen. Här är det receptet.
På den kommande elevfesten som jag tidigare berättat om är det meningen att vi ska ha sådana muffins som ska dekoreras med grädde och strössel. Det ska bakas ca. 200 st. och därför hade jag som en hemuppgift till mig själv att provbaka ännu en gång för att se att mängder och tider verkligen fungerar. Det funkade ännu en gång!
Dagens recept är:
 
Nu är det inte meningen att det ska frossas i sötsaker utan sådant hör till festtillfällen. 
Tänk på att små barn inte bör äta rabarber eftersom de innehåller oxalsyra.
 
Taggar: Rabarberpaj, kladdkakemuffins;

Kommentera inlägget här :