Får det lov att vara en bit paj?

Brysselkålspaj med surdegsbaguette, sallad och en yoghurtsås, mmmmmm!
 
 
Bilden har jag hämtat på Wikipedia.
 
Jag gillar brysselkål men använder den alltför sällan måste erkännas. Oftast blir det kokt som tillbehör till en kraftigare middag eller i en wok. Men det godaste sättet att använda den är nog i en paj. Så därför blev det så igår. Sex bitar delades den färdiga pajen i så några luncher finns nu på lut i frysen. Så gott!
Brysselkål sägs komma just från den Belgiska staden Bryssel och odlades där redan någon gång på 1400-talet. Vi har odlat kålen i Sverige sedan slutet av 1700-talet. Växten har ett speciellt växtsätt då en kraftig stam som är knappt en meter hög får små kålhuvuden runtom sig. 
Nu under vintern säljs färsk brysselkål i butikerna till ett bra pris så passa på att testa min paj. Men självklart finns kålen även att finna i frysdisken. Därför behöver du inte vara utan denna goda, vitaminrika och energisnåla grönsak, i en pajskapelse som kan smaka bra året runt.
Jag använde mig av färsk brysselkål som jag ansat (rensat) och kokt  5-10 minuter i saltat vatten. Detta förberedde jag dagen innan pajen skulle göras.
 
Brysselkålspaj
4-6 portioner
ugnen 225°
 
Pajdegen
 
3 dl vetemjöl
125 g smör
2 msk kallt vatten
  • Arbeta samman degen tills ingredienserna håller ihop. Tryck ut den i en en pajform som är ca. 24 cm, gärna med avtagbar kant. Har du tid är det bra om degen hinner vila en halvtimme i kylen innan den naggas och sätts 10 minuter i ugnen där den förgräddas.
Fyllningen
300 g kokt brysselkål
1 stor, tunt skivad gul eller röd lök
olja att fräsa löken i
3 ägg
3 dl matlagningsgrädde
2 msk senap
2 msk hackad persilja, persilja
salt och peppar
2 dl riven ost
100 g Philadelphiaost eller liknande
 
  • Fräs den skivade löken i en stekpanna. Lägg den sedan i pajskalet som förgräddats.
  • Halvera brysselkålen. Lägg den på löken.
  • Vispa ihop ägg, grädde, senap och persilja med kryddor och ost.
  • Häll blandningen över det andra i pajskalet.
  • Grädda pajen i nedre delen av ugnen tills den fått färg. Det tar runt 35 minuter.
Taggar: Brysselkålspaj;