Smått o gott från köket

Lördag - ledig dag.
Sambon jobbade och vädret inbjöd inte till uteaktivitet. Rena aprilvädret fast vi bara är i mars. Då passade det bra att trixa lite i köket innan klockan fyra då jag utlovat middagen.
På med lite bra musik som gör att allt blir mycket roligare och så satte jag igång.
 
Det här var min grund till müslin
Jag började med att göra en stor laddning müsli av granolatyp. Den ska först blandas och sedan bakas i ugnen.
I skåpet fanns en påse färdig basmüsli som jag blandade med lite annat och sedan hällde ut på en långpanna och bakade 25 minuter i ugnen. Några gånger under gräddningstiden öppnade jag ugnsluckan och vände runt bland alla grynen. När müslin var färdig tog jag ut den från ugnen och blandade i 2 dl russin. Sedan var det bara att hälla upp i burkar. Mitt recept idag kommer här.
600 g ekologisk basmüsli
1 dl kokos
100 g flagad mandel
2 dl pumpakärnor
 50 g valnötter
2 msk nyponpulver
2 tsk kanel
3 msk flytande honung
1 dl rapsolja
2 dl vatten
2 dl russin
ugnen var på 175°
 
Nästa sak var att baka en kaka till middagens dessert och att göra hallonsorbet till den. Både kaka och glass var superlätta att göra.
 
 
Mangokaka med hallonsorbet

Hallonsorbet
4 portioner
 
½ dl flytande honung
½ dl tranbärsjuice
200 g frusna hallon
 
Jag blandade allt i en skål och mixade det sedan. 
Ner i en burk och in i frysen.
Efter två timmar hade jag en fin sorbet som gick att forma till kulor med en sked.
 
 
Mangokaka
 
Mangokaka
  • 2 dl socker
  • 3 dl vetemjöl
  • 3 tsk bakpulver
  • 1 krm salt
  • 1 dl rapsolja
  • 3 ägg
  • 1 msk vatten
  • 2 msk riven färsk ingefära
  • 1 mogen tärnad mango eller 2 dl tinade tärningar
  1. Ugnen ska vara på 200°
  2. En form med löstagbar botten smörjes.
  3. Alla de torra ingredienserna blandas i en skål.
  4. Tilsätt sedan olja, ägg, vatten och ingefäran. 
  5. Blanda väl och häll i formen.
  6. Fördela mangon på toppen och sätt sedan formen mitt i ugnen.
  7. Det tar ca. 25 minuter att grädda kakan.
 
Middagsmaten idag var detta
 
Sallad av bönor, mynta och lime
 
250 g haricot vertes
250 g sojabönor
2 kvistar myntablad som hackas
skalet från 1 lime
½ tsk salt
olja till stekpannan
 
Fräs bönorna i oljan några minuter och häll sedan upp dem på ett fat.
Bland i hackade myntablad, limeskal och salt.
Färdigt!
 
 
Svamp i en kokos- och jordnötsås, ris, tärnade äpplen, bönsalladen och bröd.
Ingen fullpoängare - men nästan!
 
" Det som smakar lika varje gång kan jag lika gärna vara utan."

Jag håller helt med kocken Carola Magnusson i orden ovan. Det finns så mycket mat, ingredienser, smaker som jag vill testa, så varför inte köra hårt och vidga sina vyer. För min del är kraven vegetariskt och ekologiskt. Ibland blir det bottennapp men oftast är jag nöjd.
 
 
Taggar: Hallonsorbet, Mangokaka;

Kommentera inlägget här :