Hyfsat snabbt

Jag utlovade för ett tag sedan en ny kategori för min inlägg här på bloggen. En plats där jag samlar mat som går snabbt att knåpa ihop när tiden är knapp efter en stressig dag. Så nu är Hyfsat snabbt född.
Förutom att länka en del tidigar inlägg som passar i den här kategorin börjar jag med en soppa som är så god och enkel att göra. Mina elever i sexan gör tomatsoppa just nu den här perioden. Vi har då lektioner om hur lök ska hackas och vad olika redskap heter osv. Allt det där kan du säkert redan så jag går direkt till receptet via en tallrik elevlagad soppa. 
 
 
Tomatsoppa med en klick turkisk yoghurt och solrosfrön.
 
Tomatsoppa 
3 portioner
 
1 hackad gul lök
1 tsk olja
1 burk krossade tomater
1 burk vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 krm svartpeppar
1 tsk oregano
 
1. Fräs löken i oljan i en kastrull så den får lite färg.
2. Häll i tomater, vatten och buljong. 
3. Koka på medelvärme under lock i 4 minuter från uppkokningen.
4. Krydda. Vill du ha mer salt än vad som finns i buljongen så ta det.
 
Tips!
Servera med lite kokt pasta i soppan så blir den matigare.
En klick yoghurt som smaksatts med lite riven parmesan eller pesto är gott.
Stekta brödtärningar (krutonger) fungerar bra.
Tärnad fetaost är underbart gott i soppan.
mm mm
 
Efter en soppa är det gott med en dessert. Här har en elev gjort en äppelfågel.
 
Äppelwok
3 - 4 portioner
 
  • 3-4 äpplen i mindre bitar
  • 1 msk rapsolja
  • 2 tsk kanel
  • 2 tsk råsocker eller annat socker
  1. Stek äppelbitarna i oljan på medelstark värme tills de mjuknar.
  2. Smaksätt med kanel och socker.
  3. Servera med glass
Taggar: tomatsoppa, Äppelwok;

Kommentera inlägget här :