Äntligen kom den....

 
Efter 35 år som lärare kan jag nu titulera mig en legitimerad sådan. Något att fira?
Nästan lika länge sedan som jag tog min examen är bilden på min äldsta dotter som speglar sig hos sin mormor. Hon hade då fått sin första ryggsäck, en röd Fjällräven. Bilden intill visar min dotterdotter som nu i somras var på besök och hamnad framför spegeln i en liknande posé.
 
 
 
Det är på barnen man märker att åren går och möjligtvis om en spegel hamnar framför näsan. 
För att hålla kroppen i trim räcker det inte bara att äta hälsosamt, tänka snälla tankar och nyttja lite alkohol eller liknande. Det måste även till gymnastiska övningar och det kan kännas tradigt ibland men ger en väldigt behaglig tillfredställelse efter så det är värt den kämpiga stunden. Det här året är det styrketräning för min del varje måndag på Bulltofta motionscenter. Någon eller några längre promenader varje vecka blir det också och sedan har jag en sambo som är cykeltokig. Detta har smittat av sig en del på mig även om jag ännu är långt ifrån hans nivå. Igår drog han ut mig på en tramptur på 3½ mil. Mina ben kändes aningen stumma när vi kom hem men som sagt jag var väldigt nöjd över att jag klarade mig hem. Nu är det bara att bli bättre till nästa gång. :) 
Det var ett härligt cykelväder igår och vi for på små vägar med underbar natur runtomkring. Det enda som stör lite är en del bilisters framfart. Ett stopp på vägen gjordes vid Torups slott där vi tog en fika i de nyrenoverade stallarna. Där fanns även en ny utställningshall där "personer från förr" berättade om sitt slott. Riktigt häftigt!
Nästa helg har de en Humlefestival då man ska kunna smaka på öl från lokala bryggerier och smaka på delikatesser som är närodlade. Får bli en tur dit igen då.
En fikapaus på stallbacken en skön septembersöndag 2013.
 

Nu är det dags för:
Matsedeln vecka 40 i Skrivis hus
 
Måndag: Potatisgratäng, bön/tomatröra och quornfärsbiff.
Tisdag: Pizza ( hem sent pga möte)
Onsdag: Stuvade makaroner, morotsbiffar och köttbullar, vitkålssallad
Torsdag: Tomatsoppa med minipasta, osttoast. Våffla med sylt
Fredag: Morotspannkaka med matiga tillbehör
Lördag: Rödbetspaj och tomatpaj, tsatziki
Söndag: Svampwok med nudlar
 
Bakeriet:

Grahamsrutor
 
Några slutord
 
Brevbäraren kom precis med ett stort kuvert till mig. Det innehöll en bok som jag fick som tack för att två av mina recept fanns med i den. Känner mig lite stolt just nu!
 
Taggar: Torup;

Kommentera inlägget här :