Känner du till ramslöken?

Ramslök är en vild växt och betraktas nog mest som ogräs men bladen smakar som en 
blandning av gräslök och vitlök. Läs mer här.
I den senaste grönsakslådan jag fick fanns en påse med ramslök och därför passade jag på att använda den i gårdagens middagsrätt. Något recept hade jag inte att gå efter utan det blev som oftast en rätt som skapas från min egen fantasi.
Vegetarisk eller snarare laktovegetarisk mat är det som tilltalar mig mest och så fick det bli på husets tallrikar igår. Så här gick det till:
Pasta med broccoli, quornfärs och chiliost samt ramslök.
 
 
Så här gjorde jag till fyra portioner:
Först koktes pastapennor till fyra portioner i en kastrull. Under tiden tog jag fram min favoritpanna, hällde lite olja i den och körde igång värmen. Jag delade en purjolök på längden eftersom jag bara behövde ha halva. Dessutom är det då lätt att rengöra löken under vattenkranen. Som att bläddra i en bok. Löken skars sedan i bitar. Dessa frästes tillsammans med små färska broccolibuketter av den blålila sorten. Mot slutet av stektiden klippte jag ner 10 blad ramslök och kryddade med salt, peppar och lite paprikapulver.
150 gram qornfärs hälldes i grönsaksröran tillsammans med ½ ask chilismaksatt ost och 3 dl mjölk. Allt koktes till en sås som reddes av med 2 msk Maizenaredning till en bra konsistens. Jag klippte ner lite färsk timjan också för ytterligare smak i rätten.

Innan serveringen blandades pastan  och grönsakssåsen ihop.
I läroplanen för grundskolans ämne hem- och konsumentkunskap står att eleverna ska lära sig att skapa recept och jag som lärare måste därför självklart kunna det. Fast egentligen handlar det mest om gamla husmorskunskaper som gått i arv mellan generationerna. Lite känsla för råvaror och smaker.
Det smakade väldigt gott kanske ska tilläggas. :)
 
 
Taggar: broccoli, chiliost och ramslök, pasta;

Kommentera inlägget här :