Några röda kulor i fönstret gör ingen jul.

Hämtat från min adventskalenderblog för 10 år sedan.

Något att dricka till pepparkaksbaket? Julmust är en svensk uppfinning från 1910. Receptet är hemligt men musten ska innehålla bl.a. malt och humle. Detta finns även i öl, men julmusten innehåller ingen alkohol. Coca-Cola har försökt att erövra dryckesmarknaden till jul men har ännu inte lyckats.


När vi var och handlade i söndags slog det mig vad läskindustrin har lyckats med sitt budskap att få människor beroende av deras produkter. Nu är det julmust i mängder som säljs. Jag gjorde en liten undersökning i mina elevgrupper (12 - 15 år) och frågade vad de inte ville vara utan på julbordet. Högst upp på listan kom köttbullar och julmust. Skinka var endast ett fåtal som önskade, prinskorvar några få och Janssons frestelse ville en elev ha. Vart tar våra gamla mattraditioner vägen? Själv är jag inget föredöme då jag väljer ett vegetarisk julbord men inte ens där vill jag ha en dryck som julmust mer än möjligtvis några droppar i form av mumma.
 
 
En liten eftermiddagsfika i soffan är gott när man är hemma för att kurera sin envisa förkylning. Rödbetskaka, saffransbulle och clementin smakar bra. Orken finns inte helt men jag har ändå lyckats få upp några röda kulor i fönstren idag, men inser att det inte räcker för att få en julkänsla.
 
 
De flesta bakar Lusskatter men i år gjorde jag lussebullar istället. Saffranskrokusen växer på stora fält i medelhavsområdet. På varje krokus finns tre pistillmärken som plockas för hand. 1 kg saffran kräver ½ miljon blommor och det är världens dyraste krydda. Saffran om något är en tradition jag inte vill vara utan till jul.
 
 
Saffransbullar 40 st
  • 150 g smör
  • 6 dl mjölk
  • 50 g jäst
  • 1 - 2 pkt saffran
  • 2 tsk kardemumma
  • 1 ägg
  • ½ tsk salt
  • 1½ dl strösocker
  • 2 dl kvarg
  • ca 9 dl vetemjöl
  • ägg och mandelspån till pensling och garnering
  1. Sätt ugnen på 225º. Tag fram två plåtar och lägg plåtpapper på dem.
  2. Smält smöret i en kastrull, häll sedan i mjölken och låt det bli fingervarmt. Smula ner jästen i spadet.
  3. Häll degspadet i en skål och tillsätt allt utom mjölet. Rör efter hand som ingredienserna tillsätts.
  4. Arbeta slutligen ner mölet. Tag först halva mängden och sedan lite i omgångar så degen blir smidig.
  5. Jäs degen under en duk i 30 minuter.
  6. Tag sedan upp degen på en bänk och knåda den samt forma bullar som får jäsa på en plåt i 30 minuter.
  7. Pensla de jästa bullarna och strö på mandelspån. Grädda mitt i ugnen 8-10 minuter.
Självklart kan degen bakas ut till Lussekatter också.
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :