Krusat knäckebröd

 
Nu är jag så less på att vara sjuk. Att gå omkring som en zombie, bli helt slut av att typ vattna blommor eller andra enkla sysslor. Därför gjorde jag igår upp en lista (typiskt mig) med vad som är lämpligt att göra inför julhelgen. Förutom att göra själva listan igår blev lakanen bytta och tvättade och kaminen städad, dock inte med lakanen. Det tycker jag var ett stort framsteg av mig då jag fortfarande hostar och mår tjuvtjockt.
Idag har jag höjt ribban lite till, gjort inköpslista till i morgon, betalt räkningar, slagit in paket, bakat vörtbröd och knäckebröd samt påbörjat ett julgodis som liknar Bounty. Nu blir det en mysstund i soffan med glögg tillsammans med T.
 
Knäckebröd med kummin 10 kakor
ugnen 225 grader
 
  • 25 g jäst
  • 3 dl ljummet vatten
  • 2 krm salt
  • 2 tsk kummin
  • 2 dl rågsikt
  • 4-5 dl vetemjöl
  • vetemjöl till kavlingen

  1. Smula ner jästen i en skål.
  2. Häll över ljummet vatten och salt samt kummin.
  3. Blanda först i rågsikt och sedan vetemjöl, lite i taget.
  4. Degen ska vara kladdig och får jäsa  övertäckt med en bakduk i 1,5 timme.
  5. Tag sedan upp degen på en bänk, knåda den och dela den i 10 bitar.
  6. Varje del kavlas mycket tunnt och gärna med en kruskavel på slutet.
  7. Det får plats 2 kakor på varje plåt så det tar lite tid med gräddningen i ugnen.
  8. Grädda mitt i ugnen i 10 minuter och då ska kakorna vara torra.
 
 
 
Taggar: Knäckebröd med kummin;

Kommentera inlägget här :