Ett nytt kapitel började idag

 
I 14 år har jag haft mitt arbete på Svaneskolan i Lund. Den första hälften av åren fanns också min bostad i samma stad, barnen gick i skola och arbetade sedan i lärdomsstaden. Vi trivdes bra men 2007 gick flytten för min del till Malmö och sedan pendlade jag till jobbet. Lätt och smidigt var det att ta sig dit. De sista åren hade övriga i familjen hamnat med jobb på andra orter och den här veckan klipps Lundabandet av helt då jag som den sista entusiasten i familjen börjar jobba i Sveriges tredje stad. Det känns helt rätt och lite spännande med nya utmaningar, nya kolleger och elever.
 
I fredags fyllde T. år och på kvällen firade vi det med ett besök på restaurang OCCO vid Drottningtorget. Vi åt vegetarisk Meze, dvs 15 olika smårätter och drack ett gott vin till det. Mycket gott och dessutom så bra att kunna ta sig hem genom staden på järncykeln.
 
Vatten från guldkranar kändes så lyxigt.

I början av sommaren var vi på Katrinetorp i utkanten av Malmö och fikade på Klein´s mat. Där smakade jag en god havrekaka med russin i och bad senare att få receptet. Inga problem fick jag till svar och ut kom någon som kallades Mange. I söndags testade jag och bakade som vanligt med lite småändringar och fick en mjukseg småkaka som passar till kaffe eller te. Nu valde jag att göra mina kakor något mindre och fick därför två burkar men nog är det ändå så att goda kakor tar man dubbelt av så åtgången blir säkert densamma.
 
 
Manges kakor (havrekakor med russin)
ca 50 st.
Ugnen 175º
  • 200 g smör
  • 1½ dl socker
  • 2 dl farinsocker
  • 2 ägg
  • 7 dl havregryn
  • ½ dl vatten
  • ca. 3 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 krm salt
  • 2 tsk kanel
  • 2 dl russin
  1. Rör smör och de båda sockerarterna poröst. Blanda sedan ner äggen, ett i taget. Tillsätt vatten.
  2. Blanda därefter ner havregryn, hälften av mjölet, bakpulver, salt och kanel.
  3. Blanda russin i en annan skål med resten av mjölet och knåda slutligen ihop allt till en deg .
  4. Dela degen i två bitar som rullas ut till längder. Dela upp i bitar och rulla små bollar.
  5. Lägg bollarna på plåtar (3 st.) platta till dem lite och grädda mitt i ugnen 10-12 minuter.
 
Taggar: Klein´s mat, Occo, havrekaka med russin;

Kommentera inlägget här :