Kokos och choklad är en bra kombination

Sitter just nu och tycker lite synd om mig själv. I morgon har jag sista sovmorgonen på semestern och sedan börjar allvaret igen. Inte för att jag ogillar att jobba utan för att jag inte kan styra över min tid lika mycket. Tömmer sista dropparna i den lilla whiskyflaskan som köptes innan midsommar. Ingen kan beskylla mig för att vara stordrickare, flaskan har räckt till flera tillfällen och personer. Lite är oftast godast!
Förutom allehanda städsysslor och jobbförberedelser har jag bakat pitabröd och chokladmuffins med kokos idag.
Pitabröden fylldes med en bönröra som koktes av borlottibönorna som legat i blöt under natten. Grönsaker och en kall sås fick också plats i bröden. Jag bakade pitabröden med bara vetemjöl och det är ett ganska snabbakat bröd. Finns ingen anledning att köpa färdiga. Recept på pitabrödet.
 
   
Fascinerande hur bönorna sväller under en natts blötläggning.
 
Å så var det då slutligen en latte med muffins, choklad med kokossmak. Jag har blivit lite förtjust i kokos den senaste tiden. Använder det mer än tidigare och tycker det är gott. I dag bytte jag ut en del av sockret mot kokos och det var inte till nackdel på något sätt. 
 
 
Chokladmuffins med kokos

Ingredienser till 12 muffins:

  • 2 ägg
  • 1 dl socker
  • 1 dl kokos
  • 2 ½ dl vetemjöl 
  • 2 msk kakao
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver
  • 50 g smält margarin
  • 1 dl vatten

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Ställ 12 muffinsformar på en plåt.
  3. Smält fettet och låt det svalna.
  4. Vispa ägg, socker och kokos.
  5. Lägg i mjölet i skålen men innan det blandas lägg i bakpulver, vanilj och kakao.
  6. Blanda ner alla torra ingredienser i skålen med en sked.
  7. Slutligen ska vatten och margarin blandas i skålen. Rör försiktigt!
  8. När du ska fylla smeten i formarna är det bra att ha två matskedar till hjälp.
  9. Fyll formarna till hälften.
  10. Ställ plåten mitt i ugnen och grädda ca. 10 minuter 

  

Kommentera inlägget här :