Pizza för alla


Visst är det gott med pizza och främst om den är hembakad. I onsdags fick mina elever i årskurs sju baka det och de var nöjda över sina goda skapelser. Jag hadesjälv planerat att ha pizza igår men på grund av lite ändrade planer blev det köpepizza från områdets bagare. Han är riktigt duktig. För min egen del räcker det med en halv pizza och det var tur för den andra halvan passade perfekt idag som lunch till sonen. Han var som man säger "lite trött". :))
Passar på att lämna mitt pizza recept som räcker till 1 hungrig eller två mindre hungriga personer.

Botten:

1 dl fingervarmt vatten

½ msk olja

2 krm salt

¼ pkt jäst

2 -2½ dl vetemjöl

Sätt ugnen på 225° och lägg ett plåtpapper på en plåt.

  • Häll vatten, olja och salt i en skål. Smula ner jästen i degvätskan.
  • Tillsätt mjöl och arbeta tills degen inte kladdar längre.
  • Platta ut eller kavla degen till en stor eller två små pizzor.

Tomatsåsen:

½ hackad gul lök

1 dl krossade tomater

1 krm salt

2 krm oregano

Påläggsförslag:

100 g skinka, kassler eller bacon

1 dl konserverad svamp

½ strimlad paprika

1 dl riven ost

oregano

Koka ihop ingredienserna till såsen och låt den småkoka några minuter.

  • Bred såsen på degbottnarna.
  • Lägg på resten av pålägget och krydda med oregano.
  • Placera plåten mitt i ugnen och grädda i 10–15 minuter.

Kommentera inlägget här :