Modern shopping av "gammaldags mjölk"

Var och handlade efter jobbet.  Har fått in rutinen att handla på måndagar och fredagar. Tänk så mycket vårt sätt att handla dagligvaror har förändrats genom åren. Min mamma arbetade många år i olika sorters butiker och de sista innan pensionen som kassabiträde. Hon var med om när det infördes datoriserade kassor och skötte utbildningen för detta på sin arbetsplats. Kassorna medförde att snabbheten ökade och att köerna flöt på snabbare (oftast). Det var ett stort steg att ta när varorna kunde scannas in vid kassabandet. Nu har vi gått ett steg till och kunderna sköter mer av arbetet på egen hand. Jag kommer till butiken, kvitterar med mitt kundkort ut en handscanner och registrerar med den mina köp. Sedan avläses den vid utgången där betalning sker. Smidigt, jo men det finns en del som kan bli bättre. Vissa varor vill inte låta sig scannas, extrapriser syns inte på scannern direkt utan dras senare men sådant går säkert att rätta till. Utvecklingen går ju ständigt framåt.
I veckan hade Åsens mjölk (se min kundvagn) en reklamkampanj i en del tidningar. Där stod att vissa hushåll inte skulle bli förvånade om de upptäckte en dunk mjölk på sin trappa en morgon. Om man inte fick mjölk så kunde den köpas i butikerna. Sanning eller bara smart marknadsföring? Företaget vill ragga nya kunder. Var det månne några som hade den där flaskan utanför dörren och har det sålts mer av deras mjölk den här veckan? 
I min kundvagn hamnade iaf en dunk av Åsens mjölk. 2 liter rymmer den och som du ser på scannern kostade den 17.95. Jag köpte en 1½ liters lättmjölk också till priset av 10.50. Blir en priskillnad på knappt 2 kronor litern. Detta för att få mer gammaldags smak och mjölk som inte är homogeniserad. Alltså nostalgisk mjölk med modern shoppingmetod.                                  

 

 

Kommentera inlägget här :